The reasons for educational failures of vocational schools students

Authors

  • Katarzyna Pardej The Maria Grzegorzewska University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2017.02.05

Keywords:

pedagogy, vocational education, formal education, educational failure

Abstract

In the article the notion of educational failures and attempt to determine the reasons of this phenomenon
occurring in vocational schools and technical colleges are outlined. The expectations of post-industrial
economy of the above mentioned schools’ graduates and the success rate in exams certifying professional
qualifications and secondary school final exams are presented. Based on specialist literature the reasons for
school, didactic, educational and professional failures as well as the choice of the educational and career path are discussed. The process of vocational education is presented along with its elements which may cause educational failures. Some examples of using new technology supporting the process of teaching in vocational schools are given.

References

Bogaj A. (1989). Stan i uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów szkół ponadpodstawowych. Diagnoza. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Bogaj A., Kwiatkowski S.M., Młynarczyk G. (2000). Infrastruktura medialna szkół. Warszawa: IBE.

Chmielecka E. (red.) (2009). Od Europejskich do Krajowych Ram Kwalifikacji. Warszawa: MEN.

Faure E., Herrera F., Kaddoura A.R., Lopes H., Pietrowski A.W., Rahnema M., Ward F.Ch. (1975). Uczyć się, aby być, przeł. Z. Zakrzewska, przedm. do wyd. pol. Cz. Kupisiewicz. Warszawa: PWN.

Karpińska A. (2013). Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej. Białystok: Trans Humana.

Kompetencje kluczowe (2005). Warszawa: FRSE.

Konopnicki J. (1966). Powodzenia i niepowodzenia szkolne. Warszawa: PZWS.

Kupisiewicz Cz. (1972). Niepowodzenia dydaktyczne. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Kwiatkowski S.M. (2001). Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki. Warszawa: IBE.

Kwiatkowski S.M. (2010). Rynek pracy a kierunki przemian edukacji zawodowej. W: A. Bogaj (red.), Kierunki i uwarunkowania przemian oświaty w związku z reformą (s. 231-236). Kielce: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji.

Kwieciński Z. (2002). Wykluczanie. Badania dynamiczne i porównawcze nad selekcjami społecznymi na pierwszym progu szkolnictwa. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Lewowicki T. (1998). Niepowodzenia szkolne (typowe ujęcia – uwarunkowania – program pozytywny, czyli pedagogia szkolnego sukcesu). W: J. Łysek (red.), Niepowodzenia szkolne (s. 34-38). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mironovová E., Chmelíková G., Fedič D. (2010). Computer-aided teaching and learning of English for science and technology at STU MTF. W: H. Bednarczyk, E. Sałata (red.), Education and technology (s. 233-237). Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Ekspolatacji PIB.

Pardej K. (2015a). Niepowodzenia edukacyjne uczniów szkół zawodowych – model badań. Ruch Pedagogiczny, 4, s. 77-88.

Pardej K. (2015b). Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe – efektywność. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, s. 179-196.

Pitler H., Hubbell E. R., Kuhn M. (2015). Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, przeł. P. Szmyd. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Siemieniecki B. (2001), Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Wiatrowski Z. (1975). Powodzenia i niepowodzenia szkolne pracujących. Warszawa: PWN.

Wiatrowski Z. (2002). Powodzenia i niepowodzenia zawodowe. Olecko: Wszechnica Mazurska.

Downloads

Published

2018-08-28

Issue

Section

Research

How to Cite

The reasons for educational failures of vocational schools students. (2018). Pedagogical Review, 2, 85-101. https://doi.org/10.34767/PP.2017.02.05