Value preferences of secondary schools students – a characterization attemp

Authors

  • Magdalena Wędzińska Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2017.02.06

Keywords:

material ethics of values, Max Scheler, values, youth.

Abstract

The following article is dedicated to the issues of values preferred by youth. The issue of values is considered
in the context of material ethics of Max Scheler. The article presents the results of research which are a basis
to make a characteristic of high school, technical and vocational school students in terms of their preferred
values.

References

Ablewicz K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków: Wyd. UJ.

Barlak M. (2006). System wartości maturzystów końca XX wieku i ich postawy wobec osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wyd. Akademii Wychowania Fizycznego.

Brzozowski P. (1995). Skala Wartości Schelerowskich-SWS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Galarowicz J. (1997). W drodze do etyki odpowiedzialności. Kraków: PAT.

Galarowicz J. (2000). Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły. Kęty: Wyd. Antyk.

Orlik P. (1992). Poznanie wartości za pomocą uczuć intencjonalnych – koncepcja Maxa Schelera. W: T.Buksiński (red.), Prawda i wartości w poznaniu humanistycznym. Poznań: Wyd. Naukowe Instytutu Filozofii UAM, s. 85-112.

Orlik P. (1995). Fenomenologia świadomości aksjologicznej (Max Scheler – Dietrich von Hildebrand). Poznań: Wyd. Naukowe Instytutu Filozofii PAN.

Ostrowska U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1. Gdańsk: GWP, s. 391-414.

Pieszak E. (2003). Trzy dyskursy o spotkaniu z innym. Gomborowicza, Schelera i Levinasa spotkania w pobliżu wielkich dróg. Poznań: Wyd. Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Downloads

Published

2018-08-28

Issue

Section

Research

How to Cite

Value preferences of secondary schools students – a characterization attemp. (2018). Pedagogical Review, 2, 102-124. https://doi.org/10.34767/PP.2017.02.06