Evaluation – Applied research not neccessarily applied
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.02Keywords:
pedagogy, evaluation in education, applied research, system of educational evaluation, internal evaluation, “Photoevaluation of the school’s social architecture”.Abstract
The article is focusing on complex dependency between educational internal evaluation and applied evaluation research in pedagogy. The author is analysing her conclusions from metaevaluation research on distinctive
internal evaluation method called “Photoevaluation of the school’s social architecture”. The starting point
for listing the dilemmas and developmental perspectives of internal evaluations in Poland is the story of
experiences that the author has gathered during the implementation of a System of Educational Evaluation.
The story is being told from the perspective of “a critical friend of education”.
References
Angrosino M.V. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Alkin M.C., Taut S.M. (2003). Unbundling evaluation use. Studies in Educational Evaluation, 29.
Babbie E. (2006). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gallegos A. (1994). Meta-evaluation of School Evaluation Models. Studies in Educational Evaluation, 20.
Greene J.C. (2006). Evaluation, democracy, and social change. W: The SAGE Handbook of Evaluation I.F. Shaw, J.C. Greene, M.M. Mark (red.), Thousands Oaks-London: Sage Publications Ltd.
Greenwood D.J., Levin M. (2009). Reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne. W: N.K. Denzina i Y.S. Lincoln (red.) Metody badań jakościowych. T. 1. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Guba E., Lincoln Y. (1989). Fourth Generation Evaluation. London, Thousand Oaks, New Delh: Sage Publications, Inc.
House E., Howe K. (2000). Deliberative Democratic Evaluation. W: L. DeStefano, K. Ryan (red.), Evaluation as a Democratic Process: Promoting Inclusion Dialogue, and Deliberation. San Francisco: Jossey-Bass.
Korporowicz L. (2011). Ewaluacja jako animacja. W kierunku ewaluacji piątej generacji. W: Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym Refleksje, G. Mazurkiewicz (red.), Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagielońskiego.
Korporowicz L. (2011a). Zmienne losy polskiej ewaluacji. Pomiędzy nadzieją, animacją i konfuzją. W: Ewaluacja w edukacji. Koncepcje. Metody. Perspektywy, B. Niemierko, K. Szmigiel (red.), Kraków: Grupa Tomami.
Lakerveld J. van (2010). Dialog i rozwój w ewaluacji. W: G. Mazurkiewicz, Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
MacBeath J., M. Schratz, Meuret D. Jakobsen L. (2003). Czy nasza szkoła jest dobra. Warszawa: WSiP.
Mazurkiewicz G. (2011). Reforma w nadzorze pedagogicznym jako projekt cywilizacyjny. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym Refleksje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mizerek H. (2011). Efektywna autoewaluacja w szkole – jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mizerek H. (2011a). Tam, gdzie kończą się zaklęcia, a zaczyna ewaluacja. W: B. Niemierko, M.K. Szmigiel (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Grupa Tomami.
Mizerek H. (2012). Dyskretny urok ewaluacji. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jak być jeszcze lepszym? Ewaluacja w edukacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nowotniak J. (2012). Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej. Kraków: Wyd. IMPULS.
Patton M.Q. (2008). Utilization-Focused Evaluation. Thousand Oaks: Sage Publications.
Patton M.Q. (2012). Essentials of Utilization-Focused Evaluation. Thousand Oaks: Sage Publication.
Sartori G. (2007). Homo videns. Telewizja i postmyślenie, tłum. J. Uszyński. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Schratz M. (1997). Metodologia samoewaluacji. W: H. Mizerek (red.), Ewaluacja w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo MG.
Scriven M. (2005). Logic of Evaluation. W: S. Mathison (red.), Encyclopedia of Evaluation. Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.
Simons H. (1987). Getting to Know Schools in a Democracy. A Politics and Process of Evaluation. London: Routledge.
Simons H. (1997). Samoewaluacja szkoły. W: H. Mizerek (red.), Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów. Olsztyn: MG.
Simons H. (2009). Case Study Research in Practice. London-New York: Sage Publications, Inc.
Stake R. (1995). The Art Af Case Study Research. Thousand Oaks, London, New Dehli: Sage Publications, Inc.
Stufflebeam D.L. (2001). The Metaevaluation Imperative. American Journal of Evaluation, 22(2).
Śliwerski B. (2013). Pedagogika jako (nie-)gorsza inna nauka. Studia Edukacyjne, 28.
Tołwińska-Królikowska E. (2010). Autoewaluacja w szkole. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Worthen B.R. (1990). Program evaluation. W: H.J. Walberg, G.D. Haertel (red.), The International encyclopedia of educational evaluation. Oxford – New York: Pergamon Press.
Znaniecki F. (1998). Education and Social Change. Edited and introduced by Elżbieta Hałas, Peter Lang, Frankfurt am Main.