The demands of the UN Convention on the Rights of persons with disabilities in the dimension of education as a determinant of preparing children and young people with disabilities to live independent, dignified and valuable lives in adulthood
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.04Keywords:
disability, disabled person, the rights of people with disabilities, education, dignity, value, respect, the Convention on the Rights of persons with disabilities.Abstract
The current social reality confronts the education system with new tasks and challenges. The solution of these
tasks and challenges should not only correspond to the expected level of civilization, but most of all to humanistic aspects of the existence of every human being, regardless of their social and psychophysical situation. This statement means that the disabled people have the inalienable right to development and education in the mainstream system of education, inclusion and integration with other members of society. Many opportunities for equality and access to education on the basis of respect for the identity of the rights result from the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006), set out in Article 24 “Education”. Hence, the modern education system taking into account the civilization novelty is faced with challenges and tasks to prepare students with disabilities to to live independent, dignified and valuable lives without the stigma of psychophysical or social disability
References
Dykcik W. (2005). Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Firkowska-Mankiewicz A. (2006). Zmiany paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnosprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego. W: B.E. Abramowska (red.), Z Warsztatów Terapii Zajęciowej do pracy – rozwiązania systemowe. Warszawa: PSOUU.
Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych (2006). Nowy Jork: ONZ.
Okoń W. (1981). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
Powszechna Deklaracja Praw człowieka, Zgromadzenie Ogólne ONZ, rezolucja 217/III, Paryż, 10 grudnia 1948.
Raport metodologiczny przygotowania Raportu syntetycznego w ramach projektu „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa”. (2016). Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych.
Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych, Rezolucja 48/96, ONZ, Nowy Jork 1993.
Szymczak M. (red.), (1978). Słownik języka polskiego, t. I. Warszawa: PWN.