The history of a certain lesson, the academic preparation for conducting classes of young children. The on-going evaluation
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.09Keywords:
on-going evaluation, lesson, school practice, models of education teaching in class of young children.Abstract
The article presents an attempt to evaluate retrospective lesson conducted by the student as part of her preparation for work in the classes of young children. Reflections undertaken in this article concern academic preparation of teachers for teaching and the role of pedagogical practices at a higher education institution. The reflections also concern the model of education in Poland and perspectives, which it imposes on universities educating teachers. The methodological basis of research was the on-going evaluation.
References
Adrjan B., Nowicka M., Szyszkowski W. (2016). Oczekiwania dyrektorów wobec absolwentów i uczelni kształcących nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. W: E. Skrzetuska, M. Nowicka, Problemy kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji w uczelniach wyższych w Polsce. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Bruner J. (1964). Proces kształcenia. Warszawa: PWN.
Cockburn A.D., Littler G. (2010). Matematical misconcepions, A guide for primary science. Los Angeles, London, Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE.
Dylak S. (2000). Nauczycielskie ideologie pedagogiczne a kształcenie nauczycieli. W: K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa: WSiP.
Dylak S. (2011). Kształtowanie (się) pedagogicznej wiedzy nauczycielskiej. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w praktyce. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Gołębniak D. (2013). Edukacyjne badania w działaniu – między akademicką legitymizacją a realizacyjnymi uproszczeniami. W: H. Cervinkowa, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kautz T. (2011). Przegląd systemu kształcenia nauczycieli w Polsce w latach 1945-2010, Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, nr 2(185), ROK L II.
Klus-Stańska D. (2002). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Klus-Stańska D. (2002). Narracje w szkole. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP.
Klus-Stańska D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kruszewski K. (1993). 45 minut, czyli prawie cała historia jednej lekcji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Krzychała K., Zamorska B. (2008). Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Tripp D. (1996). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu. Warszawa: WSiP.