Between applied ethnochoreology and dance ethnopedagogy. An example of interdisciplinary longitudinal action research

Authors

  • Dariusz Kubinowski University of Szczecin

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.10

Keywords:

longitudinal action research, ethnochoreology, ethnopedagogy.

Abstract

The presented study refers to a niche research area located “in-between” dance ethnography, or in other terms–ethnochorelogy, and dance ethnopedagogy developed and promoted by the author in Polish education. In the described project, ethnochoreological and ethnopedagogical longitudinal action research was applied. This method is widely used in engaged, participatory social research, and in its essence and methodology shows a far-reaching affinity with the practice of cultural animation. The process of stagedre construction of dance traditions on the multi ethnic borderland of north-eastern and central-eastern Poland became the leading topic of considered research.

References

Kubinowski D. (1998). Dezintegracja współczesnej kultury tanecznej w relacjach międzypokoleniowych. W: D. Kubinowski (red.), Taniec we współczesnej kulturze i edukacji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 121-133.

Kubinowski D. (2002). Etnopedagogia taneczna w okresie transformacji. Proces rekonstrukcji rodzimych tradycji tanecznych a współczesne przemiany instytucjonalnej działalności kulturalnej w Polsce. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kubinowski D. (2007). Folklor taneczny pogranicza jako źródło inspiracji edukacji międzykulturowej, Die Tanzvolkskunst des Grenzgebietes als eine Quelle der Inspiration in der interkulturellen Ausbildung. W: J. Chaciński (red.), Pokój jako przedmiot międzykulturowej edukacji artystycznej. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, s. 89-98, 99-106.

Kubinowski D. (2015). From fieldwork to staged reconstruction of dance traditions. W: E. Ivancich Dunin (red.), Dance, narratives, heritage. 28th symposium of the ICTM Study Group on Ethnochoreology. Zagreb, Croatia: Institute of Ethnology and Folklore Research; ICTM Study Group on Ethnochoreology, s. 309-314.

Kubinowski D. (2013). Idiomatyczność – synergia – emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo „Makmed”.

Kubinowski D. (2010, 2011). Jakościowe badania pedagogiczne – filozofia, metodyka, ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kubinowski D. (1987). Le mouvement d’interet pour la danse folklorique en Pologne – The Folk Dance Movement in Poland. W: Monographie Internationale de la Danse Populair /International Monograph on Folk Dance (publikacja dwujęzyczna). Budapest: CIOFF, The Methodological Institute of the Hungarian National Centre for Culture 1987, Vol. 2, s. 25-36, 57-68.

Kubinowski D. (1997). Proces wychowania tanecznego w środowisku wiejskim. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kubinowski D. (2000). The Kinesthetic Understanding as a Methodological Category in the Reconstruction of Traditional Dance. W: I. Loutzaki, F. Hall (red.), The ICTM Study Group on Ethnochoreology 20th Symposium Proceedings – Dans, Müzik, Kültür (Special Edition). Istanbul: Bogaziçi University Printhouse, s. 309-314.

Reason P., Bradbury H. (red.) (2008). The Sage handbook of action research: participative inquiry and practice. London: Sage Publications.

Słowińska S. (2013). Projekt animacyjny jako metoda pracy w oparciu o badania w działaniu. W: D. Kubinowski, U. Lewartowicz (red.), Animacja kultury – współczesne dyskursy teorii i praktyki. Lublin: Wydawnictwo „Makmed”, s. 121-137.

Downloads

Published

2018-06-21

Issue

Section

Research

How to Cite

Between applied ethnochoreology and dance ethnopedagogy. An example of interdisciplinary longitudinal action research. (2018). Pedagogical Review, 1, 142-154. https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.10