Towards supporting schools in optimizing activities to counteract peer violence
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.11Keywords:
social pedagogy, social prevention, peer violence.Abstract
This paper focuses on searching for answers to questions concerning areas that require support in preventing peer violence at schools. The study is based on the results of a survey conducted among pupils attending six lower-level secondary schools located in Olsztyn as well as their instructors, class teachers and pedagogues. Additionally, ideas and recommendations put forward by modern theories of social prevention are referred to. The conducted study was of an identifying nature in order to determine the level of victimization in terms of various forms of peer violence. But it was also of a genetic nature, focusing on pinpointing and analyzing the conditions in which such violence occurs as well as the character of preventive measures undertaken in the studied schools. The study was part of a larger project initiated by the Municipal Centre for Prevention and Addiction Therapy in Olsztyn. The project was aimed at providing support in determining problems connected with peer violence and searching for effective means to counteract such problems.
References
b. a., (2003). Zachowania problemowe młodzieży. Dyskusja – część I. W: M. Prajsner (red.), Młodzież z grup ryzyka. Perspektywy profilaktyki. Warszawa: PARPA.
Bauman Z. (1996). Socjologia. Poznań: Zysk i S-ka.
Bauman Z. (2004). Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim. Gdańsk: GWP.
Bauman Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków: Wydaw. Literackie.
Bobrowski K., Pisarska A., Ostaszewski K. i Okulicz-Kozaryn K. (2012). Znaczenie kultury i klimatu szkoły dla wyników nauczania oraz spostrzeganego przez nauczycieli nasilenia zachowań problemowych wśród uczniów. Edukacja, 4(120), 39-51.
Catalano R., Haggerty K., Oesterle A., Fleming C. i Hawkins D. (2004). The importance of bonding to school for healthy development: findings from the social development research group. Journal of School Health, 74(7), 252-261.
Fergus M.A., Zimmerman M.A. (2005). Adolescent resilience: A framework for understanding healthy development in the face of risk. Annual Review of Public Health, 26, s. 399-419.
Frankowiak J. (2016). Świadomość specyfiki oraz skali występowania różnych przejawów agresji rówieśniczej, jako podstawa projektowania działań o charakterze zaradczym. W: J. Frankowiak, L. Willan-Horla, E. Borys (red.), Środowiskowe konteksty przemocy – ku zrozumieniu i w poszukiwaniu rozwiązań. Olsztyn: Centrum Badań Społecznych UWM.
Frączek A. (1996). Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży jako zjawisko społeczne. W: A. Frączek, I. Pufal-Struzik (red.), Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Gaś Z.B. (2003). Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Warszawa: Wydawnictwo MENiS.
Gaś Z.B. (2006). Profilaktyka w szkole, Warszawa: WSiP.
Gołębniak B. (2011). Szkoła wspomagająca rozwój. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa: PWN.
Jessor R. (1998) New perspectives on adolescent risk behavior. W: R. Jessor (red.), New Perspectives on Adolescent Risk Behavior. Cambridge: Cambridge University Press.
Junik W. (2011). Wstęp. W: W. Junik (red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka. Warszawa: Parpamedia.
Kawula S. (2003). Diagnostyka pedagogiczna środowiska. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kulik T. B., Latalski M. (2002). Zdrowie publiczne. Podręcznik dla studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu akademii medycznych. Lublin: Czelej.
Marynowicz-Hetka E. (2006). Pedagogika społeczna, t. 1. Warszawa: PWN.
Mazur J., Kołoło H. (2006). Związek między przemocą rówieśniczą w szkole a samopoczuciem psychicznym uczniów gimnazjum. Dziecko Krzywdzone, 14, s. 80-92.
Mellibruda J. (1993). Psychologiczny paradoks profilaktyki. Remedium, 2.
Mishna F. i in. (2005). Teachers’ understanding of bullying. Canadian Journal of Education, 28(4), 718-738.
Konarzewski K. (1991). Sztuka nauczania: Szkoła. Warszawa: PWN.
Kulesza, M. (2007). Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych, Seminare, t. 24: 261-277.
Olweus D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do? Oxford: Wiley-Blackwell.
Olweus D. (2003). A profile of bullying at school. Educational Leadership, 6, s. 12-17.
Olweus D. (2007). Mobbing, Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.
Bauman Z. (1996). Socjologia. Poznań: Zysk i S-ka.
Ostaszewski K. (2005). Podstawy teoretyczne profilaktyki zachowań problemowych młodzieży. W: M. Deptuła (red.), Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Ostaszewski K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja, 120(4), 22-38.
Ostrowska K., Surzykiewicz J. (2005). Zachowania agresywne w szkole. Badania porównawcze 1997 i 2003. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Przemoc w szkole. Raport z badań (2011). Zaczerpnięte 11 marca 2017. Strona internetowa http://www.szkolabezprzemocy.pl/
Pytka L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pyżalski J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbulling, jako nowe zachowania ryzykowne młodzieży. Kraków: Impuls.
Smith P. K., Madsen K. and Moody J. (1999). What causes the age decline in reports of being bullied at school? Towards a developmental analysis of risks of being bullied, Educational Research, 41, s. 267-285.
Shapka J. D., Domene J. F., Keating D. P. (2012). Trajectories of educational aspirations through high school and beyond: A gendered phenomenon? Canadian Journal of Education, 35, s. 239-258.
Surzykiewicz J. (2000), Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Szymańska J., Zamecka J. (2002). Przegląd koncepcji i poglądów na temat profilaktyki. W: G. Świątkiewicz (red.), Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Śliwa S. (2007). Profilaktyka rówieśnicza – dla siebie czy dla innych? W: M. Hanulewicz, D. Widelak (red.), Profilaktyka społeczna w środowisku otwartym. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski.
Vassallo S., Sanson A., Olsson C.A. (2014). 30 years on: Some key insights from the Australian Temperament Project. Family Matters, 94, s. 34-39.
Wojciechowski T. (2010). Szkolny program profilaktyki. Coś tu nie gra... W: A. Rudnicka (red.), Nowoczesna profilaktyka szkolna. Materiały konferencji „Straszyć czy nie? Skuteczna profilaktyka w szkole”. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji „Kangur” s.c.