Seeing Is Not Believing – observation in evaluation

Authors

  • Jakub Kołodziejczyk Jagiellonian University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.12

Keywords:

Seeing Is Not Believing – observation in evaluation

Abstract

Observation as a tool used in evaluation has many advantages but it also has to be adapted to methodological requirements. Carrying out overt observations influences the behaviours of the observed people; this process cannot be avoided but we can make attempts to control it. The presented research tries to estimate the scale and content of the differences between observed and typical lessons of a given subject. The analysis uses 623 randomly selected interviews with students carried out by inspectors after the observed lessons. The results of the analysis show that 20% of the observed lessons differed from other lessons of the same subject. 74% of the differences concerned teaching methods applied by teachers, 15% – relations between teachers and students, and 11% – students’ behaviour in class. Most of the differences were noticed in primary schools and their number decreased in the subsequent stages of education. The acquired results show that it is useful to carry out short interviews with students concerning what happened during an observed lesson.

References

Brzezińska A. (2000). Miejsce ewaluacji w procesie kształcenia. W: A. Brzezińska, J. Brzeziński (red.), Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Cronbach L.J. (1963). Course improvement through evaluation. Teachers college record, 64(8), 672-683.

Kasprzak T. (2013). Laboratorium Mikrobadań IBE. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Katzer J., Cook K.H., & Crouch W.W. (1998). Evaluating information: A guide for users of social science research. McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.

Kołodziejczyk J. (2013). Beetween Evaluation and Assessment – the Concept of External Evaluation at Polish Schools, ICERI2013 Proceedings, s. 4088-4095, (Proceedings of ICERI2013 Conference 18th-20th November 2013, Seville, Spain).

Kołodziejczyk J. (2013). Ewaluacja własnej pracy w opiniach nauczycieli. W: B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych: XIX Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28.

Kołodziejczyk J., Kołodziejczyk J. (2015). Ewaluacja własnej pracy nauczycieli – obszary, rozumienie, współpraca. Forum Oświatowe, 27(2), 115-130.

Krzychała S. & Zamorska B. (2008). Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Lamnek S. (1993). Qualitative Sozialforschung, t. 2, Methoden und Techniken. Wyd. 2 zmienione. Weinheim.

Łobocki M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

Mikulska A. (2015). O samowprowadzających się zmianach – przez obserwacje koleżeńskie do zespołu uczącego się i oceniania kształtującego. W: G. Mazurkiewicz (red.), Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. Kraków: WUJ.

Mizerek H. (2015). Dyskretny urok ewaluacji – czy on jeszcze działa? W: G. Mazurkiewicz (red.), Jak budować dobrą szkołę. Potencjał i bariery ewaluacji w oświacie. Kraków: WUJ, s. 39-54.

Ostrowski K. (2008). Problemy pedeutologiczne w świetle zawodowych doświadczeń nauczycieli wychowawców. Nauczyciel i Szkoła, 1-2 (2008), s. 105-114.

Patton M.Q. (1997). Obserwacja – metoda badań terenowych. W: L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Simons H. (1997). Samoewaluacja szkoły. W: H. Mizerek (red.), Ewaluacja w szkole, wybór tekstów. Olsztyn: Wydawnictwo MG.

Tyler R.W. (1950). Basic principles of curriculum development. Chicago: University of Chicago Press. Performance Improvement Quarterly, 3(1), s. 65-70.

Wachowiak B. (2016). Wymaganie 7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. W: A. Gocłowska, A. Jasiński (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w roku 2015. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Wasilewska O., Rybińska A., & Muzyk A.B. (2014). Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Downloads

Published

2018-06-21

Issue

Section

Research

How to Cite

Seeing Is Not Believing – observation in evaluation. (2018). Pedagogical Review, 1, 171-181. https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.12