General Pedagogy by Dietrich Benner (para-reviewed)

Authors

  • Mariusz Dembiński Adam Mickiewicz University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.17

Keywords:

general pedagogy, praxeology, not-affirmatives, theories of education, theories of learning, theories of institutions.

Abstract

In the study, author marks out four tasks to realization. First, approximation the sense of existence and the objectives and tasks of general pedagogy, developed by D. Benner in the book: General Pedagogy: a Systematic Problem-Historical Introduction to the Basic Structure of Pedagogical Thinking and Practice (Allgemeine Pädagogik: eine systematisch-problemgeschichtliche Einführung in die Grundstruktur pädagogischen Denkens und Handelns). Secondly, based on the views D. Benner on the pedagogical praxis, development of process structure of general pedagogy and to place emphasis on praxeology and not-affirmatives. Thirdly, the reference on the views D. Benner to general pedagogy in the development of the Polish pedagogues. And fourth, provide some copyright proposals on general pedagogy.

References

Arendt H. (2004). Myślenie, tłum. H. Buczyńska-Garewicz. Warszawa: Czytelnik.

Arystoteles (1996). Metafizyka, t. 1, tłum. T. Żeleźnik. Warszawa: KUL.

Benner D. (2015). Pedagogika ogólna: Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systemowym i historyczno-problemowym, tłum. D. Stępkowski. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Baert P., Carreira da Silva F. (2013). Teorie społeczne w XX wieku i dzisiaj, tłum. S. Burdziej. Kraków: Wydawnictwo NOMOS.

Burawoy M. (2009). O socjologię publiczną. Przemówienie prezydenckie z roku 2004. W: A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej, tłum. A. Dziuban. Kraków: Wydawnictwo NOMOS.

Burke P. (2016). Społeczna historia wiedzy, tłum. A. Kunicka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Bourdieu P. (2009). Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Critchley S. (2006). Nieustające żądanie. Etyka polityczna, tłum. R. Dobrowolski, M. Gusin. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSzWE TWP.

Dembiński M. (2013). Pedagogiczne tworzenie istoty ludzkiej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dembiński M. (2015). Ramy pedagogiki. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Descombes V. (2013). Rozterki Tożsamości, tłum. M. Krzykowski. Warszawa: Wydawnictwo Kurhaus.

Folkierska A. (2011). Pedagogika ogólna a filozofia wychowania. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Foucault M. (1977). Archeologia wiedzy, tłum. A. Siemek. Warszawa: PIW.

Foucault M. (2002). Porządek dyskursu, tłum. M. Kozłowski. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.

Gadamer H.-G. (2008). Wychowanie jest wychowaniem siebie. W: H.-G. Gadamer, Teoria, etyka, edukacja, eseje wybrane, tłum. P. Sosnowska. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Gnitecki J. (2006). Struktura teorii pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.

Heidegger M. (1994). Bycie i czas, tłum. B. Baran. Warszawa: PWN.

Hejnicka-Bezwińska T. (2008). Pedagogika ogólna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Hejnicka-Bezwińska T. (2015). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej: (w poszukiwaniu logiki zmian). Warszawa: PWN.

Herbart J.F. (2007). Pedagogika ogólna wywiedziona z celów wychowania, tłum. T. Stera. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Husserl E. (1999). Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna, tłum. S. Walczewska. Toruń: Wydawnictwo Rolewski.

Kant I. (1999). O pedagogice, tłum. D. Sztobryn. Łódź: Dajas, 1999.

Kant I. (2004). Krytyka praktycznego rozumu, tłum. B. Bornstein. Warszawa: Wydawnictwo De Agostini:Aletheia.

Kwaśnica R. (2007). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu do pedagogiki ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP.

Luhmann N. (2007). Systemy społeczne. Zarys ogólnej teorii, tłum. M. Kaczmarczyk. Kraków: Wydawnictwo Nomos.

Milerski B., Śliwerski B. (red.) (2000). Leksykon, Pedagogika. Warszawa: PWN.

Platon (1958). Państwo z dodaniem siedmiu ksiąg Praw, tłum. W. Witwicki. Warszawa: PWN.

Platon (1999). Menon. W: tenże, Dialogi, t. 1, tłum. W. Witwicki. Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Popper K.R. (2002). Logika odkrycia naukowego, tłum. U. Niklas. Warszawa: PWN.

Runia E. (2010). Obecność. W: E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, tłum. P. Stachura. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Ryka A. (2012). W poszukiwaniu pedagogicznego arché. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.

Schulz R. (2003). Wykłady z pedagogiki ogólnej, Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu, t. 1. Toruń: WN UMK.

Schulz R. (2009). Wykłady z pedagogiki ogólnej, Logos edukacji, t. 3. Toruń: WN UMK.

Schulz R. (2015). Szkice z pedagogiki ogólnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Skinner Q. (2016). Prawda, przekonanie i interpretacja. W: J. Grygieńć (red.), Quentin Skinner. Metoda historyczna i wolność republikańska, tłum. F. Biały, J. Grygieńć. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Sosnowska P. (2009). Filozofia wychowania w perspektywie Heideggerowskiej różnicy ontologicznej. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Sosnowska P. (2015). Arendt i Heidegger: pedagogiczna obietnica filozofii. Kraków: Universitas.

Spiegiel G.M. (2010). Zadanie historyka. W: E. Domańska (red.), Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, tłum. P. Stachura. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Staniszkis J. (2012). Zawładnąć. Zarys procesualnej teorii władz. Warszawa: SCHOLAR.

Stępkowski D. (2010). Pedagogika ogólna i religia. (Re)konstrukcja zapomnianego wątku na podstawie teorii Johanna F. Herbarta i Friedricha D.E. Schleiermachera. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego.

Stępkowski D. (2011). Poza alternatywą: adaptacja – emancypacja. W kierunku nieafirmacyjnej pedagogiki ogólnej. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Śliwerski B. (2004). Istota i przedmiot badań teorii wychowania. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa: PWN.

Śliwerski B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, wyd. 2 popr. Kraków: Impuls.

Śliwerski B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Impuls.

Vico G. (1966). Nauka nowa, tłum. J. Jakubowicz. Warszawa: PWN.

Downloads

Published

2018-06-21

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

General Pedagogy by Dietrich Benner (para-reviewed). (2018). Pedagogical Review, 1, 244-280. https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.17