Creativity or vandalism. Students’ “drawings” in lecture rooms

Authors

  • Gabriela Bruzdewicz University of Warmia and Mazury in Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.18

Keywords:

pedagogy, pictures on benches, student’s arts, student subculture, visual ethnography, visual culture.

Abstract

The essence of considerations is the information contained in the drawings created by students in the lecture
rooms during classes on the tops of the benches. The author pays particular attention to the form of the
message, the subject, content and emotions contained in these drawings. The aim of the undertaken research was to visualize the student’s culture texts and remind about the existence of these types of expression, means of communication, as well as to show the richness of their forms and content. Two research problems were been defined, expressed in questions about the way of communicating emotions, expressing oneself and marking one’s identity through the drawings of students and the form by which the creators of drawings realize their existence and mark the territory.

References

Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Babbie E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Babicka-Wirkus A. (2015). Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Banks M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Belting H. (2007). Antropologia obrazu. Szkice nauki o obrazie. Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych Universitas.

Bogunia-Borawska M. (2012). Fotospołeczeństwo. Społeczno-kulturowe konteksty dyskursu o społeczeństwie. W: M. Bogunia-Borawska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Creswell J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Emmison M., Smith P. (2012). Trendy w badaniach wizualnych – przegląd koncepcji. W: M. Bogunia-Borawska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goffman E. (2012). Ramy fotografii. W: M. Bogunia-Borawska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Hammersley M., Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Kemp W. (2014). Historia fotografii (od Daguerre’a do Gursky’ego). Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych Universitas.

Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kostera M., Krzyworzeka P. (2012). Etnografia. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe (Podejścia i teorie). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kroeber A.L. (2002). Istota kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Małyska A. (2010). Nauczyciel-uczeń. W poszukiwaniu kreatywności w szkole. Olsztyn: Wydawca Centrum Badań Europy Wschodniej.

Miles M.B., Huberman A.M. (2000). Analiza badań jakościowych. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.

Mirzoeff N. (2012). Czym jest kultura wizualna? W: M. Bogunia-Borawska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Nęcka E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nowak S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nowotniak J. (2012). Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Osińska B. (2004). Sztuka i czas. Od prehistorii do rokoka. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Pignatti T. (2006). Historia rysunku (od Altamiry do Picassa). Warszawa: Wydawnictwo Arkady.

Pink S. (2009). Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienia w badaniach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Popek S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Porębski M. (2012). Pochodzenie obrazów. W: I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba (red.), Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Silverman D. (2009). Interpretacja danych jakościowych (metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sontag S. (2009). O fotografii. Kraków: Wydawnictwo Karakter.

Sztompka P. (2012). Analiza Społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Sztompka P. (2005). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Downloads

Published

2018-06-21

Issue

Section

Debiuty naukowe

How to Cite

Creativity or vandalism. Students’ “drawings” in lecture rooms. (2018). Pedagogical Review, 1, 283-296. https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.18