Two countries – two perspectives. Chosen areas of social distance of Spanish and Polish students towards Others in the multicultural context

Authors

  • Mateusz Grzegorz Dampc University of Warmia and Mazury in Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.19

Keywords:

Otherness, multiculturalism, education, students, Spain, Poland

Abstract

Although diversity is not a new phenomenon in the world, it is subject to continuous transformations that take place due to many changes. The issue of multiculturalism has been presented in the European context and introduced from the perspective of the analysis of social distance among students, caused by Otherness. The thesis is based on research carried out among students from two purposefully chosen universities (Spanish and Polish), presenting different approaches to the Other. In particular, the thesis analyses the students’ perception of people of a different sexual orientation, race and religion, expressed in reviews concerning those groups. The study has attempted to answer the question: What is the students’ attitude towards Otherness? The whole discussion was embedded in a theoretical framework of multicultural education. The article aims to create the ground for reflection on the modern phenomenon of multiculturalism, as well as build the critical overview and perspective of social life in the presented countries. A sketch of Spanish and Polish multiculturalism presented by the younger generation does not exhaust the subject. On the contrary, it can provide inspiration for further investigation within this area. 

References

Badowska M. (2012). Obszary wyzwań i problemów towarzyszących pojawianiu się dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach. W: T. Lewowicki, A. Różańska, G. Piechaczek-Ogierman (red.), Wielokulturowość i problemy edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 34.

Biernacka M. (2012). Hiszpania wielokulturowa. Problemy z odmiennością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 53.

Grzybowski P. (2007). Wychowanie ku międzykulturowości. O poszukiwaniu człowieka w Innych i Obcych. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, t. 2, s. 105.

Melosik Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 162-165.

Paleczny T. (2011). Modele pluralizmu kulturowego w procesach globalizacji. W: A. Jelonek (red.), Nacjonalizm, etniczność i wielokulturowość na Bliskim i Dalekim Wschodzie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 39.

Savidan P. (2012), Wielokulturowość. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 18.

Wiśniewski D. (2013). Wielokulturowość pozytywnym efektem globalizacji. W: A. Szerląg (red.), Wielokulturowość – międzykulturowość w edukacji akademickiej. Ku nowej jakości kształcenia. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut, s. 22.

Downloads

Published

2018-06-21

Issue

Section

Debiuty naukowe

How to Cite

Two countries – two perspectives. Chosen areas of social distance of Spanish and Polish students towards Others in the multicultural context. (2018). Pedagogical Review, 1, 297-307. https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.19