The importance of the category of justice in the process of educating children in early school age

Authors

  • Karina Stępkowska University of Silesia in Katowice

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2016.01.02

Keywords:

early school education, notion of justice, righteous evaluation system, righteous teacher, school justice, type of justice

Abstract

The subject of considerations of this publication is justice and its role in child’s education at the first stage of
general education. The article discusses the issue of justice from the definition of the concept and its hierarchy to the possibility of using certain theoretical assumptions in typical school situations. The analysis involved, in particular, the role of the teacher as the one who applies the principles of justice. All these considerations end up with a lesson plan, which maybe applied in the third grade of primary school, concerning the understanding of the concept of justice and the identification of behaviours generally regarded as unequitable.

References

Arystoteles (1982). Etyka nikomachejska. Przeł. D. Gromska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Chojnacka A. (1991). Zasada sprawiedliwości w baśniach w świetle teorii Jeana Piageta i rozwoju moralnym dziecka. Studia o Sztuce dla Dziecka, 6, 23-36.

Groenwald M. (2004). Sprawiedliwość w ocenianiu osiągnięć uczniów. Nowa Szkoła, 9, 12-17.

Gruszecka E. (2006). Człowiek w obliczu krzywdy – zachowania ofiar, sprawców i obserwatorów. W: E. Martynowicz (red.), Od poczucia podmiotowości do bycia ofiarą: problemy współczesności – co psychologia może o nich powiedzieć? Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Koźmińska I., Olszewska E. (2007). Z dzieckiem w świat wartości. Warszawa: Świat Książki.

Krzyżewska J. (1998). Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Cz. I. Suwałki: AU OMEGA.

Lang W. (2005).Sprawiedliwość. W:Encyklopediasocjologii.Suplement.Zespółpodkierunkiem W.Kwaśniewicza(red.), Warszawa: Oficyna Wydawnicza.

PalkaK. (2014). Edukacja na wsi – mechanizmy wykluczenia edukacyjnego. W: W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.

Perelman Ch. (1959). O sprawiedliwości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Petrażycki L. (1985). O nauce, prawie i moralności. Pisma wybrane. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Przeł. T. Kołakowska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Piaget J. (1967). Rozwój ocen moralnych dziecka. Przeł. T. Kołakowska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Platon (2006). Państwo. Przeł. W. Witwicki. Kęty: Wyd. Marek Derewiecki.

Porazińska J. (1964). Dwie Dorotki. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Rawls J. (2013). Teoria sprawiedliwości. Przeł. M. Manufnik, J. Pasek, A. Romaniuk. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Segiet K. (2014). O przesunięciu uwagi z dziecka na rodziców. Refleksja z perspektywy pedagoga społecznego. W: W. Danilewicz, W. Theiss (red.),Pedagogikaspołeczna wobec zagrożeńczłowiekai idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.

Wiemeyer J. (2011). Sprawiedliwość międzypokoleniowa jako wyzwanie społeczno-etyczne. Przeł. M. Hułas, Roczniki Nauk Społecznych, 3 (39), 69-88.

Żywczok A. (2011). Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

Downloads

Published

2017-06-30

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

The importance of the category of justice in the process of educating children in early school age. (2017). Pedagogical Review, 1, 17-29. https://doi.org/10.34767/PP.2016.01.02