Habilitation in Pedagogy in the interwar period

Authors

  • Małgorzata Przeniosło Jan Kochanowski University in Kielce

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2016.01.04

Keywords:

history of education, academic schools, associate professor, habilitation, higher education in the Second Republic of Poland, pedagogy

Abstract

In the history of higher education in the Second Republic of Poland habilitation is an interesting issue due to the significant differences in comparison with the contemporary procedure. Between the wars the main principles were for mulatedin the law son academic schools. The aim of this text is to determine the number of habilitations in Pedagogy and any difficulties in receiving the title by examining the rules and specific procedures for habilitation. Habilitation was carried out on the basis of one printed scientific work and the previously received Doctor’s degree, without the requirement of any other scientific achievements, though they were usually taken into account. Habilitation only gave the right to teach one particular subject as an associate professor. There were only a few habilitations in Pedagogy and related disciplines, 18 at state universities. The same was true for other disciplines.

References

Brzozowski S. (1987). Zabór austriacki. W:B.Suchodolski (red.), Historia nauki polskiej. T. 4.Cz. 1, 2. Wrocław: Ossolineum.

Ciara S. (2009). Helena Polaczkówna (1881-1942). W: L. Michalska-Bracha, M. Przeniosło (red.), Znani i nieznani międzywojennego Lwowa. T. 2. Kielce: Wyd. Naukowe UJK w Kielcach.

Dybiec J. (2000). Uniwersytet Jagielloński 1918-1939. Kraków: PAU.

Jadczak R. (1997). Mistrz i jego uczniowie. Warszawa: Wyd. Naukowe „Scholar”.

Karolewicz G. (1996). Nauczyciele akademiccy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w okresie międzywojennym. Cz. 2. Lublin: KUL.

Manteuffel T. (1936). Uniwersytet Warszawski w latach 1915/16-1934/35. Kronika. Warszawa: UW.

Mudrij V. (1999). Zmahannâ za Ukrajinski Universytety v Galyčyni. Lwów-Nowy Jork: Tow. im. Szewczenki.

Przeniosło M. (2008). Dochody nauczycieli państwowych szkół akademickich w II Rzeczypospolitej. Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych, 68, 35-63.

Przeniosło M. (2011). Matematycy polscy w dwudziestoleciu międzywojennym. Kielce: Wyd. Naukowe UJK w Kielcach.

Przeniosło M. (2012). Zasady funkcjonowania uczelni akademickich w II Rzeczypospolitej. Przegląd Historyczno-Oświatowy, 55(3-4), 85-103.

Szmyd K. (2003). Twórcy nauk o wychowaniu w środowisku akademickim Lwowa (1860-1939). Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Szulakiewicz W. (2003). Ludwik Chmaj (1888-1959). Zarys biografii i twórczości pedagogicznej. Rozprawy z Dziejów Oświatowy, 42, 161-182.

Śródka A. (1994). Uczeni polscy XIX-XX stulecia. T. 1. Warszawa: Wyd. Aries; (1997), T. 3; (1998), T. 4.

Downloads

Published

2017-06-30

Issue

Section

Research

How to Cite

Habilitation in Pedagogy in the interwar period. (2017). Pedagogical Review, 1, 41-55. https://doi.org/10.34767/PP.2016.01.04