Family in experience of young people in secondary schoolin the context of transformations of the contemporary family– theoretical reflection and empirical exemplifications

Authors

  • Barbara Ostafińska-Molik Jagiellonian University in Kraków
  • Ewa Wysocka University of Silesia in Katowice

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2016.01.05

Keywords:

family, family system, types of a family, dysfunction of families, young generation

Abstract

The authors present the analysis of the structure of the family environment as the primary agent of socialization-education in theoretical and empirical terms. They describe its significance for the development of the younger generation, showing basic mechanisms (social, cultural and psychological) that determine its functions. The analysis of the family is carried out from the systemic perspective. The results of research conducted among secondary school youth on the perception of the family of origin are presented – features and behaviors of parents attributed to them by young people. The analysis showed the dominance of normal family structure and the family types indicating its dysfunctionality include: overprotective family, family of power, entangled and chaotic family. There was also a discrepancy between the different types of families: mothers significantly more frequently exhibit features characteristic for the proper and overprotective family; fathers –for a chaotic family.

References

Bertalanffy L. (1984). Ogólna teoria systemów – podstawy, rozwój, zastosowania. Warszawa: PWN.

Bradshaw J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Warszawa: IPZ i T PTP.

CohenK. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Drożdżowicz L. (1999). Ogólna teoria systemów. W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 9-17). Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Erikson E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka.

Field D. (1996). Osobowości rodzinne. Warszawa: Logos.

Frydrychowicz A. (1989). Różne podejścia metodologiczne w psychologicznej diagnozie rodziny. Zeszyty Naukowe Instytutu Badania Prawa Sądowego, 31, 54-69.

Giddens A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: WN PWN. (Tłum. A. Szulżycka).

Giza-Poleszczuk A. (2002). Rodzina i system społeczny. W: M. Marody (red.), Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku (s. 272-301). Warszawa: Wyd. Naukowe „Scholar”

Gruca-Miąsik U. (2004). Zastosowanie technik systemowych w diagnozowaniu rodzin i kandydatów na rodziców zastępczych. W: M. Deptuła (red.), Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym (s. 27-45). Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Herzberger S.D. (2002).Przemoc domowa: perspektywa psychologii społecznej. Warszawa: PARPA.

Kwak A. (2005). Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.

Kwieciński Z. (1999). Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności. W: J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wieków (s. 51-77). Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.

McWhirter J.J., McWhirterB.T., McWhirter A.M., Hawley McWhirter E. (2001). Zagrożona młodzież. Warszawa: PARPA.

Mead M. (2000). Kultura i tożsamość: studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Plopa M. (2003). Rozwój i znaczenie bliski więzi w życiu człowieka (s. 49-79). W: B. Wojciszke, M. Plopa (red.), Osobowość i procesy psychiczne a zachowanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Plopa M. (2005a). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Plopa M. (2005b). Więzi uczuciowe w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Radochoński M. (1987). Choroba a rodzina. Rzeszów: WSP.

Rodriguez W. (2007). Effect size. W: N.J. Salkind (red.), Encyclopedia of measurement and statistics. Vol. 1. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Ryś M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: CMPPP MEN.

Satir V. (2002). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: GWP. (Tłum. Ł. Ochmańska, M. Trzebiatowska).

Slany K. (2002).Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Tryjarska B. (2000). Rodzina w ujęciu systemowym. W: E. Milewska, A. Szymanowska (red.), Rodzice i dzieci.

Psychologiczny obraz sytuacji problemowych (s. 7-21). Warszawa: CMPPP MEN.

Zaborowski Z. (1976). Stosunki międzyludzkie. Warszawa: Ossolineum.

Zaborowski Z. (1980). Rodzina jako grupa społeczno-wychowawcza. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Ziemska M. (2009). Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Downloads

Published

2017-06-30

Issue

Section

Research

How to Cite

Family in experience of young people in secondary schoolin the context of transformations of the contemporary family– theoretical reflection and empirical exemplifications. (2017). Pedagogical Review, 1, 56-76. https://doi.org/10.34767/PP.2016.01.05