Selected determinants of socio-therapists’ experiencing of their professional work

Authors

  • Barbara Jankowiak Adam Mickiewicz University, Poznań
  • Emilia Soroko Adam Mickiewicz University, Poznań

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2016.01.08

Keywords:

pedagogy, psychology, socio-therapy, socio-therapists, experiencing of professional work, hope for success, positive and negative emotions

Abstract

The research presented here was aimed at discovering what determinants from different areas (1)professional experience, 2) work load 3) groups of helping factors) contribute to the emotional experiences (positive and negative feelings) as well as to the hope for a professional success in socio-therapeutic work with children and adolescents. The significant predictor of negative feelings was the perceived amount of psychopathological problems in families and low number of vocational courses. The positive emotions can be predicted by high sense of own competencies, short-serving employment, and broader range of duties at work. When the self-efficacy (hope for success) is concerned, two predictors were found. First, the hope for a success (especially the strong will aspect) may be predicted by sense of competency and the usage of helping factors aimed at socio-therapist’s activity (A) and aimed at group activity and it’s therapeutic potential (C).

References

Bartkowicz Z. (2010). Kształtowanie świadomości aksjologicznej pedagogów resocjalizacyjnych. W: Z. Bartkowicz, A. Węgliński,A. Lewicka (red.).Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie. Lublin: Wyd. UMCS.

Brzozowski P. (2010). Skala uczuć pozytywnych i negatywnych SUPIN. Polska adaptacja PANAS Davida Watsona i Lee Anny Clark. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Corey G. (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Corey M.S., Corey G. (2008). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Czerepaniak-Walczak M. (1995). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Szczecin: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Czerepaniak-Walczak M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Wyd. Edytor.

Jagieła J. (2009). Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Rubikon Wydawnictwo.

Jankowiak B. (2015). Kompetencje socjoterapeuty – wybrane zagadnienia. Studia Edukacyjne, 37, 289-311.

Jankowiak B.,Soroko E. (2013a).Czynniki pomocowe w socjoterapii dzieci i młodzieży – refleksja teoretyczna. W: Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Jankowiak B., Soroko E. (2013b). Socjoterapia a inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W: B. Jankowiak (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Jankowiak B., Soroko E. (2014a). Wybrane problemy diagnozy opisowej w socjoterapii – aspekty teoretyczne oraz związki z funkcjonowaniem zawodowym socjoterapeutów. Studia Edukacyjne, 32, 165-187.

Jankowiak B.,Soroko E., (2014b).Style socjoterapeutycznej pracy grupowej z dziećmi i młodzieżą z perspektywy czynników pomocowych. Studia Edukacyjne, 31, 195-218.

Łaguna M., Trzebiński J., Zięba M. (2005). Kwestionariusz nadziei na sukces. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Łukaszewski W., Doliński D. (2000). Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T 2. Gdańsk: GWP

Schultz D.P., Schultz S. E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.

Sęk H. (1996). Wypalenie zawodowe. Psychologiczne mechanizmy i uwarunkowania. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora.

Strykowski W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata, 27/28, 15-28.

Waszyńska K. (2013). Socjoterapeuta: osoba i specjalista. Kompetencje i kwalifikacje socjoterapeuty. W: B. Jankowiak (red.). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Waszyńska K.,Bury P., Filipiak M. (2015). Psychoterapeuta i socjoterapeuta – cechy i kompetencje osób skutecznie pomagających. W: K. Waszyńska, M. Filipiak (red.), Współczesne konteksty psychoterapii i socjoterapii – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Waszyńska K., Filipiak M. (2015). Socjoterapia a psychoterapia – refleksje teoretyczne. W: K. Waszyńska, M. Filipiak (red.). Współczesne konteksty psychoterapii i socjoterapii – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Wilk M. (2014). Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne. Sopot: GWP.

Yalom I., Leszcz M. (2006). Psychoterapia grupowa. Teoria i praktyka. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Downloads

Published

2017-06-30

Issue

Section

Research

How to Cite

Selected determinants of socio-therapists’ experiencing of their professional work. (2017). Pedagogical Review, 1, 102-115. https://doi.org/10.34767/PP.2016.01.08