Marten in the hen-house and biology of teaching How neurodidactics participates to the discussion about school

Authors

  • Piotr Łaszczyca University of Silesia in Katowice

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2016.01.09

Keywords:

neurodidactics, adolescence, neurobiology, brain development, ethology, sociocultural context

Abstract

Functional imaging of living brain elucidated mechanisms of neural and psychological development resulting in a “storm and stress period” characteristic for the adolescents. These discoveries shed new light upon the problems, which for the centuries engage prominent founder of educational systems and pedagogical methods. However, features of human recognized by evolutionary and behavioral sciences, as Yerkes-Dodson laws, peacock tail principle of Zahavi, trade-off rule, 7±2 law of Miller, the Dunbar’s number and others, presumed better understanding of problems concerning work with teenagers. The factor being most hampering for education and upbringing of youths is a conflict among their natural drives or instincts and pressure of modern commercialized and electronic information based way of a life in big cities. The final result of this collision is similar to behavioral status of the front-page mentioned marten in the hen-house. The understanding of these mechanisms is a prerequisite condition for the perfecting of educational systems. 

References

Bagniewska J. (2015). Jedenaste – nie podpowiadaj. Gazeta Wyborcza, 20.06.2015.

Bańkowska A. (2014). Pokazujemy, z czym nie poradzili sobie Polacy w teście PISA. ‘Mamy kłopot z wykorzystaniem komputera’. Gazeta Wyborcza, 19.04.2014.

Bolanowski J. (2014). Drenaż mózgów. Polska traci najwięcej specjalistów w Europie. Portal WP.PL, 12.11.2014.

Chabinka T. (2014). Sprzeciw „pokolenia 2000 zł brutto” to nie wymysł rozkapryszonej młodzieży. Gazeta Wyborcza, 12.11.2014.

Cieśla J., Podgórska O. (2015). Seks bez sensu. Polityka, 33, 26-28.

Głowacka K (2013). Grozi nam powszechna cyfrowa demencja – alarmuje niemiecki uczony. Z Manfredem Spitzerem rozmawia Karolina Głowacka. Gazeta Wyborcza, 30.11.2013.

Hartman J. (2011). Etyka w polskich szkołach. Ignorancja w służbie obłudy. Polityka, 03.02.2011.

Hartman J. (2014). Szmata zwana etyką. Polityka, 18.02.2014.

Hartman J. (2015). Żyletki i stokrotki. Polityka, 37, 20-22.

Klesyk A. (2012). Prezes PZU: Szukamy tych, którzy myślą samodzielnie. Gazeta Wyborcza, 23.04.2012.

Natablicy (2014). Badanie PISA 2014: Młodzież w Polsce nie radzi sobie z codziennymi problemami. natablicy.pl; 04.04.2014.

Maciejewicz P. (2014). Dwudziesto- i trzydziestoparolatki na garnuszku rodziców. Gazeta Wyborcza, 08.02.2014.

Maciejewicz P. (2014). Zagraniczna ziemia obiecana: w emigracji swych szans upatruje jedna piąta Polaków. Gazeta Wyborcza, 13.11.2014.

Nasz Dziennik (2015). Wczesna edukacja szkodzi dzieciom? Nasz Dziennik, 12.06.2015.

Newseria(2014).Ruszyła MałopolskaChmuraEdukacji.Cyfroweszkoły w Polscetofakt. Newseria(Wprost), 18.09.2014.

Onet (2015). Za: blog – Jerzy Vetulani: Sześciolatki niezdolne do rozpoczęcia nauki są niedorozwinięte. Zaczerpnięte: 21 sierpnia 2015, 11:40, Strona internetowa Onet Kraj Obserwuj.

Pezda A. (2012). Prezes PZU oskarża polskie uczelnie: To fabryki bezrobotnych. Gazeta Wyborcza, 23.04.2012.

Podgórska J. (2010). Nauczanie religii w szkole. Samotność katechety. Polityka, 15.12.2010.

Podgórska J. (2012). Czego się uczy na lekcjach etyki? Przybory do myślenia. Polityka, 29.10.2012.

Podgórska J. (2015). Przysposobienie do życia w celibacie. Polityka, 9, 25-26.

Rotkiewicz M. (2015). Liczą i malują. Polityka, 18.08.2015.

Suchecka J. (2013). Polscy uczniowie w światowej czołówce! Są wyniki badania PISA. Wyprzedziliśmy m.in. Niemcy, Anglię. Gazeta Wyborcza, 03.12.2013.

Suchecka J. (2014). Polskie 15-latki w finansach lepsze m.in. od Amerykanów i Rosjan. Kreatywni w nowej odsłonie badania PISA. Gazeta Wyborcza, 09.07.2014.

Suchecka J. (2014).Co piąty trzecioklasista ma problem z rachunkami, a tylko 13 proc. daje sobie radę z dostrzeganiem wszystkich zależności. Gazeta Wyborcza, 02.12.2014.

Suchecka J. (2014). Polskie cyfrowe dzieci w czołówce. Gazeta Wyborcza, 21.11.2014.

Szyłło A. (2014). Obudźmy szkołę. Nie wyłączajmy dzieciom mózgów. Gazeta Wyborcza, 29.10.2014.

Wilk E., Krzemińska A. (2015). Klucz do szkoły. Raport. Polska przed wyborem. Polityka, 36(3025), 20-23.

Wilk E. (2015). Nie myślę, a jestem. Współcześni półanalfabeci: wykształceni, ale ignoranci. Polityka, 13.10.2015.

Woźnicki Ł. (2013). Polska wśród 25 krajów o największej „sile umysłu”. Wyprzedzamy m.in. Holandię i Szwajcarię. Gazeta Wyborcza, 24.10.2013.

Zimbardo P.G. (2015). Dzisiaj nie wiadomo jak być ojcem. Rozmowa GW z Martyną Harland (SWPS). Gazeta Wyborcza, 13.06.2015.

Żylińska M. (2014). Czy szkoła może czegoś nauczyć? Marzena Żylińska, Rozmowa z neurobiologiem Geraldem Hütherem. Polityka, 07.10.2014.

Downloads

Published

2017-06-30

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

Marten in the hen-house and biology of teaching How neurodidactics participates to the discussion about school. (2017). Pedagogical Review, 1, 119-150. https://doi.org/10.34767/PP.2016.01.09