Old person as a subject of educational activities
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.02.03Keywords:
educationin old age,, old age,, old people, methodological and didactic proceedingss in the education of old peopleAbstract
This article deals with the learning opportunities of people in late adulthood, identifies the opportunities and benefits of the educational activities undertaken in this phase of life, and also undertakes the theme of the methodological and didactic proceedings in the education of old people. Although the article does not present any definitive typology, it takes into account the developmental changes in old age as well as changes in the educational environment of old people and thus it is a contribution to the discussion on the continuous improvement of the teaching process in the education of adults and elderly people.
References
Bubolz-Lutz E. (2003). Beratung ein Basiskonzept der Geragogik. W: E. Gösken, M. Pfaff (red.), Lernen im Alter. Altern lernen. Oberhausen: Athena.
Bubolz-Lutz E. (2007). Geragogik wissenschaftliche Disziplin und Praxis der Altersbildung. Informationsdienst Altersfragen Heft 5, 34, 11-14.
Chabior A. (2000). Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości. Radom-Kielce: Instytut Technologii Eksploatacji.
Czerniawska O. (2000). Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź: Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno--Ekonomicznej w Łodzi.
Demetrio D. (2006). Edukacja dorosłych. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 3. Gdańsk: GWP.
Dubas E. (2007). Paradygmat uniwersalności w edukacji dorosłych. W: E. Dubas (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii. Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Dubas E. (2009). Etapy dorosłości i proces kształcenia. W: A. Fabiś, B. Cyboran (red.), Dorosły w procesie kształcenia, Bielsko-Biała-Zakopane: Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej.
Dubas E. (2010). Uczenie się przez przypadek jako przestrzeń edukacji dorosłych. Perspektywa biograficzna. W: A. Fabiś, A. Stopińska-Pająk, Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie. Bielsko-Biała: Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.
Dzięgielewska M. (2008). Edukacja osób starszych w codzienności. W: M. Kuchcińska (red.), Edukacja do i w starości. Bydgoszcz: Wyd. Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej.
Fabiś A. (2005). Edukacja seniorów – odpowiedź na wymagania współczesności. W: A. Fabiś (red.), Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Unowocześnianie procesu kształcenia dorosłych. Mysłowice-Zakopane: Wyd. Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Gieseke W. (2001). Kultury uczenia się w kształceniu dorosłych a nowe wyzwania. Społeczno-kulturowe i osobowe wymiary uczenia się. Edukacja Dorosłych, 4, 63-73.
Halicki J. (2000). Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok: Trans Humana.
Halicki J. (2009). Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna, 2, 203-212.
Kidd R.J. (1966). The Implications of Continuous Learning. Toronto: W.J. Gage, Ltd.
Lindeman E. (1926). The Meaning of Adult Education. New York: New Republic, Inc.
Maderer P., Skiba A. (2006a). Integrative geragogy. Part 1: Theory and practice of basic model. Educational Gerontology, 2, 125-145.
Maderer P., Skiba A. (2006b). Integrative geragogy. Part 2: Interventions and legitimizatiuons. Educational Gerontology, 2, 147-158.
Pachociński R. (1998). Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Pędich W. (2007). Gerontologia i geriatria. W: T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska (red.), Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Gdańsk: Via Medica.
Pędich W. (1996). Ludzie starzy. Warszawa: CRSS.
Piotrowski J. (1973). Miejsce człowieka starego w rodzinie i społeczeństwie. Warszawa: PWN.
Pietrasiński Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Pietrasiński Z. (1996). Rozwój dorosłych. W: T. Wujek (red), Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa: Instytut Technologii Eksploatacji.
Przyszczypkowski K., Jankowski D., Skrzypczak J. (red.). (1996). Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wyd. Naukowe UWM.
Rembowski J. (1984). Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Skrzypczak J. (1996). Proces kształcenia dorosłych i jego główne składniki. W: K. Przyszczypkowski, D. Jankowski, J. Skrzypczak (red.), Podstawy edukacji dorosłych. Poznań: Wyd. Naukowe UWM.
Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Stuart-Hamilton I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Szatur-Jaworska B. (2000). Ludzie starzy i starość w polityce społecznej. Warszawa: ASPRA-JR.
Trafiałek E. (2000). Oświata dorosłych a aktywność ludzi starszych. Edukacja Dorosłych, 2, 43-49.
Wujek T. (1999). Kształcenie ustawiczne w świetle Raportu Jacques’a Delorsa. W: M. Bednarczyk (red.), Wokół problemów kształcenia ustawicznego. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.