Failure in the educational discourse
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.02.09Keywords:
defeat, school failure, positive psychology, challengeAbstract
Failures accompany man in every area of life, so they also affect education. Hence, school failure became the subject of educational studies, although at the beginning there was some opposition. However, the traditional approach to failure, treating it as a negative phenomenon that should be combated, plays an important role in the educational discourse. Using the achievements of positive psychology in this field could change this attitude, as well as contribute to the much desired increase of the effectiveness of education.
References
Bralczyk J. (2005). Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Denek K. (1998). Powodzenia i niepowodzenia szkolne w kontekście badań. W: J. Łysek (red.), Niepowodzenia szkolne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Dubisz S. (red.) (2006). Uniwersalny słownik języka polskiego PWN (t. 3). Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Fortuna P. (2012). Pozytywna psychologia porażki. Jak zrobić z cytryn lemoniadę. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kojs W. (1998). Wokół pojęcia niepowodzeń szkolnych. W: J. Łysek J. (red.), Niepowodzenia szkolne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Konopnicki J. (1966). Powodzenia i niepowodzenia szkolne. Warszawa: PZWS.
Lewowicki T. (1998). Niepowodzenia szkolne (typowe ujęcia – uwarunkowania – program pozytywny, czyli pedagogika szkolnego sukcesu). W: J. Łysek (red.), Niepowodzenia szkolne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Okoń W. (1996). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wyd. „Żak”.
Okoń W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wyd. „Żak”.
Seligman M.E. (2004). Psychologia pozytywna. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Zieleniewski J. (1969). Organizacja i zarządzanie. Warszawa: PWN