Dyslexia dispute
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.02.10Keywords:
pedagogy, dyslexia, disputes about dyslexia, marketing dyslexiaAbstract
The author, bearing in mind the variety of dyslexia definitions, typology and theories concerning its etiology, tries to present controversy regarding dyslexia phenomenon. She also draws attention to the fact that numerous and varied opinions and the way the disability is perceived may indicate strong interest in the disorder among the researchers and public opinion. Dyslexia constitutes an interesting scientific area and due to its complexity may be viewed in psychological and pedagogical, as well as in sociological, economic or even marketing terms. The presented controversy and ambiguities in the perception of dyslexia may reveal the need for further research and debate on its meaning for educational processes.
References
Bogdanowicz M. (2012). Fakty, mity i kontrowersje wokół diagnozy dysleksji. W: G. Krasowicz-Kupis (red.), Diagnoza dysleksji (s. 16-39). Gdańsk: Wyd. Harmonia.
Dyrda J. (2003). Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.
Frith U. (2008). Rozwiązywanie paradoksów dysleksji. W: G. Reid i J. Wearmouth, Dysleksja. Teoria i praktyka (tłum. H. Kostyło i P. Kostyło, s. 71-102). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krasowicz-Kupis G. (2013). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Łockiewicz M., Bogdanowicz K.M. (2013). Dysleksja u osób dorosłych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sawisz A. (1989). Szkoła system społeczny. Warszawa: WSiP.
Tarkowski Z. i Jacewicz M. (2008). Dysleksja a marketing. W: G. Krasowicz-Kupis i I. Pietras, Zrozumieć, żeby pomóc (s. 242-250). Gdynia: Wyd. Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o.