Primary Education – toward a participatory model
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.04Keywords:
primary education, participation, project method, dialogic teaching, new culture of learningAbstract
Today, the school has found itself at an impasse, entangled between adaptive and emancipatory rationality. School education crisis lies in the fact that the traditional education formula no longer works, and the lack of implementation of new concepts in practice. The subject of discussion is a model of education based on participatory involvement of younger pupils in the creation of a learning community. Learning participation is a complex process that requires an appropriate climate of social and methodological solutions to prepare for involvement, co-management and taking responsibility for the actions as well as the effects of these actions. Project method work, efficient communication using the method of dialogue, creating a learning environment based on the principles of constructive, self-regulation and situation are just some teaching practices allowing to realize the ideas of participation, while forming the foundation of effective learning.
References
Alexander R.J. (2001). Culture and Pedagogy: international comparisons in primary education. Oxford-Boston: Blackwell.
Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa: Wyd. WSP TWP.
Bańka W. (2005). Zarządzanie potencjałem społecznym w nowoczesnej organizacji. Płock: Wyd. Naukowe Novum.
Bauman Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman Z. (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW.
Bruner J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Wyd. Universitas.
Brzezińska-Hubert M., Olszówka A. (red.) (2007). Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu. Część 1. Uczestnictwo młodzieży. Warszawa: Fundacja Systemu Rozwoju Edukacji.
De Corte E. (2013). Historyczny rozwój myślenia o uczeniu się. W: H. Dumont, D. Istance, F. Benavides (red.), Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.
Gribble D. (2005). Edukacja w wolności. W poszukiwaniu idealnego systemu kształcenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Griffin R.W. (1999). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Hart R.A. (1992). Children’s participation. From tokenism to citizenship. Florencja: Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci UNICEF.
Khan S. (2012). Akademia Khana. Szkoła bez granic. Poznań: Media Rodzina.
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r., DzU 1991 nr 120, poz. 526.
Kwieciński Z. (2000). Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej. W: Z. Kwieciński (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa: IBE.
Melosik Z. (2003). Pedagogika pragmatyzmu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Philips D.C., Soltis J.F. (2003). Podstawy wiedzy o nauczaniu. Gdańsk: GWP.
Rutkowiak J. (2005). Zmiana edukacyjna w świadomości/nieświadomości nauczycieli. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(1).
Shier H. (2006). Pathways to Participation Revisited. Nicaragua: Centre for Education in Health and Environment Matagalpa.
Suchodolski B. (1997). Szkoła Eksperymentalna Deweya. W: W. Okoń (red.), Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975. Warszawa: WSiP.
Szymański M.S. (2010). O metodzie projektów. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.
Śnieżyński M. (2008). Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna i akademicka rzeczywistość. Kraków: Wyd. Naukowe AP.