Teaching practice as a means to achieve mastery of the craft of teaching
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.05Keywords:
early childhood education, teaching practice, a professional teacher, practice programme, pedagogical masteryAbstract
The article is an attempt to present the way of achieving mastery of the teaching craft. One of its elements is
the implementation of teaching practices for students of early childhood and preschool education. It is the
practice that gives students a chance to participate in various educational situations in school and kindergarten.
Furthermore, the authors attempt to indicate the role of an academic teacher and a teacher – internship
supervisor in an institution. The article also presents a reader with the solution examples related to the
organization of the practises for students.
References
Czerepaniak-Walczak M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: GWP.
Drost M. (2004). Przygotowanie nauczycieli klas I-III do wyboru podręcznika. W: W. Leżańska, A. Tyl (red.), Pytania o przyszłość kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Łódź: Wyższa Szkoła Informatyki.
Gołębniak B. (red.) (2002). Uczenie metodą projektów. Warszawa: WSiP.
Gołębniak B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń-Poznań: Wyd. Edytor s.c.
Grzegorzewska I. (2004). Psychologiczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacjiprzedszkolnej i wczesnoszkolnej. W: W. Leżańska (red.), Historyczne i współczesne konteksty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Łódź: Wyższa Szkoła Informatyki.
Grzesiak J. (2012). Uwarunkowania poprawy jakości praktyk pedagogicznych w kształceniu nauczycieli dzieci. W: M. Krzemiński, B. Moraczewska (red.), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Włocławek: PWSZ we Włocławku.
Jakóbowski J. (1994). Praktyki pedagogiczne w procesie kształcenia nauczycieli. W: R. Ossowski (red.), System kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Bydgoszcz: WSP.
Kopczyńska I. (2008). Refleksyjność w procesie kształcenia. Możliwe rekonstrukcje. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wyd. UKW.
Kuźma J. (2002). Refleksyjna i innowacyjna rola praktyk w kształceniu nauczycieli. W: J. Kuźma, R. Wroński (red.), Kształcenie praktyczne przyszłych nauczycieli nowoczesnej szkoły. Kraków: Wyd. Naukowe AP.
Kwiatkowska H. (1997). Edukacja nauczycieli. Kontekst – kategorie – praktyki. Warszawa: PWN.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Leppert R. (1998). Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista. W: W. Prokopiuk (red.), Rozwój nauczyciela w okresie transformacji. Białystok: Trans Humana.
Łobocki M. (1998). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Milerski B., Śliwerski B. (2000). Pedagogika. Leksykon PWN. Warszawa: PWN.
Pawelski L., Urbanek B. (2014). Szkoła w oczekiwaniach. Szczecinek: PSNT.
Pearson A.T. (1995). Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. Warszawa: WSiP.
Sobieszczyk M. (2013). Jakość praktyk pedagogicznych – diagnoza, modele i strategie rozwoju. W: J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Ewaluacja poprawy jakości kształcenia. Kalisz-Konin: UAM, PWSZ.
Wenta K. (2011). Współdziałanie nauczycieli akademickich z nauczycielami szkół, w których studenci odbywają praktyki pedagogiczne. W: J. Grzesiak, P.A. Trzos (red.), Profesjonalne praktyki – profesjonalni nauczyciele. Wyznaczniki ewaluacji jakości praktyk pedagogicznych. Konin: PWSZ.
Wojciechowska K. (2013). Dobre praktyki pedagogiczne przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej. W: M. Krzemiński (red.), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania skuteczności praktyk zawodowych. Włocławek: PWSZ we Włocławku.
Żuchelkowska K. (2012). Praktyki pedagogiczne i ich rola w kształceniu kandydatów na nauczycieli edukacji elementarnej. W: M. Krzemiński, B. Moraczewska (red.), Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Włocławek: PWSZ we Włocławku.