Integration of the school community in the context of parents’ involvement in education in the lower grades

Authors

  • Anna Jakubowicz-Bryx Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.09

Keywords:

early school pedagogy, the process of upbringing, early education, cooperation with parents, involvement

Abstract

Changes in the education system showed beneficial tendencies in parents-school relations. Actions are directed at families striving for effective education of their children characterised by a sense of safety and freedom. Active involvement of parents in cooperation with teachers at the level of early education is a very significant element in the process of changes in our education system. It is adults who create good or bad conditions of development and upbringing for a child. Therefore, cooperation with parents should be accompanied by a concern for satisfying current needs and future destiny of a child. Parents should support actions stimulating multilateral development of a student by increasing their involvement in the process of school’s operations. The presented study shows the scope of parents’ involvement in the process of education as well as their perception of this phenomenon.

References

Babiuch M. (2002). Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów? Warszawa: Wyd. WSiP.

Dudzińska I. (1983). Wychowanie i nauczanie w przedszkolu. Poradnik metodyczny. Warszawa: Wyd. WSiP.

Dzierzgowska I. (1999). Rodzice w szkole. Warszawa: Wyd. CODN IV.

Elsner D. (2005). Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania. Warszawa: CODN.

Gajdzica Z. (2008). Partnerzy w nauce. Katowice: Wyd. UŚ.

Jakubowicz-Bryx A. (2010). Udział rodziców w edukacji szkolnej dziecka na przykładzie dwóch środowisk. W: T. Parczewska (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka. Lublin: Wyd. UMCS.

Jurkiewicz E. (2002). Rodzice a szkoła. Społeczność Szkolna, 2.

Kamińska-Juckiewicz M. (2009). Partnerstwo i dialog w komunikacji między szkołą i rodzicami. Nowa Szkoła, 5.

Kosińska E. (1999). Rodzice a szkoła. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Wyd. Rubikon.

Kowalczyk-Szymańska M., Kowalczyk S. (1993). Umiejętności pedagogiczne rodziców. Życie Szkoły, 10.

Kowolik P. (2005). Dialog i współdziałanie szkoły z domem rodzinnym. W: M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji: szkoła, rodzina, społeczeństwo, kultura. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ.

Koźmiński G. (red.), (2001). Współpraca z rodzicami. Złotów: Wyd. K&K.

Łobocki M. (1999). ABC wychowania. Lublin: Wyd. UMCS.

Mendel M. (1998). Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci? Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Parlak M. (2009). Współpraca przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym. W: E. Zyzik (red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej. Kielce: Wyd. UH-P im. Jana Kochanowskiego.

Poraj A, Całek G. (2009). Rodzice w szkole. Warszawa: Wyd. Instytut Inicjatyw Pozarządowych.

Reczek-Zymróz Ł. (2009). Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Uździcki R. (2009). Współdziałanie interpersonalne warunkiem rozwoju organizacyjnego instytucji oświatowych, W: Z. Nęcki, K. Błaszczyk, R. Uździcki, Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Downloads

Published

2016-06-26

Issue

Section

Research

How to Cite

Integration of the school community in the context of parents’ involvement in education in the lower grades. (2016). Pedagogical Review, 1, 98-110. https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.09