Diagnosing students’ attitude towards aggressive behaviour
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.13Keywords:
pedagogy, aggressive behaviour, students’ attitude towards aggression, diagnosing attitudesAbstract
This article presents the proposal of diagnosing 10 to 12-year-old students’ attitude towards aggressive behaviour appearing in hypothetical situations, which might provoke such behaviour. These situations may be amiliar to the diagnosed students’ experiences because of their contacts with their peers, although they may not be directly involved in them. Presented tools can be useful for educators and class teachers in screening students in order to find those who have a tendency to treat aggressive behaviour in a positive way. The acceptance of aggression, especially when it is viewed as an effective way to deal with conflict situations, does not have to lead directly to displaying it. Nevertheless, it might be assumed that there is a connection between the acceptance for acts of aggression and implementing them (taking the role of an aggressor).
References
Bierman K.L. (2004). Peer rejection. Developmental processes and intervention strategies. New York, London: The Guilford Press.
Borzucka-Sitkiewicz K. (2010). Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży (jako wyznacznik oddziaływań profilaktycznych i interwencyjnych). Katowice: Wyd. UŚ.
Boyd D., Bee H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Brzezińska A. (2004). Jak rodzi się agresja? W: A. Brzezińska, E. Hornow ska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy (s. 107-123). Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Brzeziński J. (1978). Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Brzeziński J. (2003). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Burack J.A., Flanagan T., Manly J.T., Peled T., Sutton H.M., Zygmuntowicz C. (2006). Social Perspective-Taking Skills in Maltreated Children and Adolescents. Developmental Psychology, 42, 2, 207-217.
Ceranek-Dadas A., Neumann-Schmidtke E. (2005). Postawy. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 4, s. 743-749). Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.
Coie J.D., Hawkins J.D., Ramey S.L., Watt N.F., Asarnow J.R., Shure M.B., West S.G., Markman H.J., Long B. (1996). Profilaktyka: teoria i badania. Ramy teoretyczne i wybrane wytyczne narodowego pro gram ba dawczego. Nowiny Psychologiczne, 2, 15-37.
Danilewska J. (2002). Agresja u dzieci – szkoła porozumienia. Warszawa: WSiP.
Deptuła M. (1996). Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I-IV. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane WSP.
Deptuła M. (2006). Zmiany w zakresie kompetencji społecznej zachodzące u uczniów starszych klas szkoły pod stawowej. W: M. Deptuła (red.), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej (s. 189-207). Bydgoszcz: Wyd. UKW.
Deptuła M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Dominiak-Kochanek M., Frączek A., Konopka K. (2012). Styl wychowania w rodzinie a aprobata agresji w życiu społecznym przez młodych dorosłych. Psychologia Wychowawcza, 1-2, 66-85.
Dunn J. (2008). Przyjaźnie dzieci. Kraków: Wyd. UJ.
Ekiert-Grabowska D. (1982). Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Warszawa: WSiP.
Goldstein A.P., Glick B., Gibbs J.C. (2004). ART. Program zastępowania agresji. Warszawa: Instytut „Amity”.
Guerin S., Hennessy E. (2008). Przemoc i prześladowanie w szkole. Skuteczne przeciwdziałanie agresji wśród młodzieży. Przeł. J. Rybski. Gdańsk: GWP.
Góralski A. (1987). Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wy d. Naukowe PWN.
Herzberg M. (2012). Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych. Program zajęć w małej grupie uczniów klas IV-V. Warszawa: Wyd. Edukacyjne PARPAMEDIA.
Jędryszek-Geisler J. (2011). Agresywna młodzież. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 30-34.
John M. (1987). Orientacja w sytuacjach społecznych dzieci w różnym stopniu akceptowanych przez grupę. W: M. John (red.), Orientacja dzieci i młodzieży w sytuacjach społecznych (s. 8-23). Wrocław: Zakład Naro dowy im. Ossolińskich.
Kołodziejczyk J. (2004). Agresja i przemoc w szkole. Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole. Kraków: Wyd. Sophia.
Kulesza M. (2011). Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wyd. UŁ.
Libiszowska-Żółtkowska M. (2008). Agresja – słowo wstępne. W: M. Libiszowska-Żółtkowska, K. Ostrowska (red.), Agresja w szkole. Dia gnoza i profilaktyka (s. 7-13). Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
Miłkowska G. (2013). Determinanty zachowań agresywnych młodzieży gimnazjalnej. W: D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości przezwyciężania (s. 53-77). Warszawa: Difin SA.
Miłkowska-Olejniczak G. (2003). Agresja. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 1, s. 39-47). Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.
Musialska K. (2011). Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nęcki Z. (1998). Postawy i ich zmiana. W: W. Szewczuk (red.), Encyklopedia psychologii (s. 425-432). War szawa: Wyd. Fundacja Innowacja.
Nowak S. (1973). Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych. W: S. Nowak (red.), Teorie postaw (s. 17-87). Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. (2001). Skala Ekspresji Gniewu – SEG. W: Z. Juczyński (red.), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia (s. 47-54). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Ostaszewski K. (2010). Kompendium wiedzy o profilaktyce. W: Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki (s. 73-95). Warszawa: ETOH Fundacja Rozwoju Profilaktyki, Edukacji i Terapii Problemów Alkoholowych.
Podolski P. (2012). Agresja w szkole – przyczyny i przejawy. Remedium, 5, 1-3.
Sałapata M.A. (2005). Ekran monitora czarodziejskim lustrem? Pytanie o tożsamość mordującego myszką. Edukacja, 2, 103-116.
Schaffer H.R. (2007). Psychologia dziecka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Skorny Z. (1968). Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Surzykiewicz J. (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Tłuściak-Delikowska A. (2013a). Psychospołeczne korelaty i predyktory zachowań agresywnych dzieci i młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 20-26.
Tłuściak-Delikowska A. (2013b). Wybrane aspekty klimatu szkoły a postawy uczniów wobec przemocy w życiu społecznym. Ruch Pedagogiczny, 4, 77-88.
Urban B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Włodarczyk J., Makaruk K. (2013). Ogólnopolska diagnoza problemu przemocy wobec dzieci. Wyniki badania. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.
Wojciszke B., Doliński D. (2008). Psychologia społeczna. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psycholo gia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 293-447). Gdańsk: GWP.
Wolińska M.J. (2004). Agresywność młodzieży. Problem indywidualny i społeczny. Lublin: Wyd. UMCS.
Wolniewicz-Grzelak B., Grzelak J. (1996). Skale do badań skuteczności edukacyjnych, alkoholowych programów profilaktycznych. Alkoholizm i Narkomania, 3, 343-360.
Wysocka E. (2013). Społeczno-kulturowe wyznaczniki agresji młodzieży – próba systematyzacji. W: D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości przezwyciężania (s. 13-34). Warszawa: Difin SA.
Żegnałek K. (2006). Przyczyny zachowań agresywnych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Edukacja, 1, 79-85.