Comparison of procedures for the results analysis obtained by usingthe classical Moreno’s techniques
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.19Keywords:
Pedagogical diagnosis, child in younger school age, Moreno’s classical technique, social competence, John D. Coie, Kenneth A. Dodge, Heide Copotelli’s procedure, Mark Pilikiewicz’s procedureAbstract
The quality of relations with peers affects the development of cognitive, emotional and social competences which facilitate establishing and maintaining satisfactory interpersonal relationships. Acceptance of peers is also important for formation of self esteem, motivation to learn and take on new tasks. Popular child can count on more support than a child who has been rejected and isolated. Rejection by peers has many negative consequences, direct and delayed, contributing to the child’s social maladjustment. The teacher, using sociometric methods, can better understand the relationships in the classroom and use their results in the design of educational support. This article compares the two procedures of analyzing the results: Moreno’s classical technique developed by Mark Pilkiewicz and known as the sociometric Scale of Acceptance and the two-dimensional model of John D. Coie, Kenneth A. Dodge and Heide Capotelli.
References
Asher S.R., Rose A.J. (1999). Wspieranie społeczno-emocjonalnego przystosowania dziecka do środowiska rówieśniczego. W: P. Salovey, D.J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Bielecka E. (2003). Metoda socjometrii i jej zastosowanie w pracy wychowawczej. W: J. Izdebska (red.), Dziecko w rodzinie i w środowisku rówieśniczym. Białystok: Wyd. Trans Humana.
Bogucki J. (2009). Modele statusów socjometrycznych: Socjometryczna skala akceptacji autorstwa M. Pilkiewicza oraz dwuwymiarowy model zespołu J.D. Coie’a, K.A. Dodge’a i H. Copotelli. Analiza porównawcza. W: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka, Część 1 – Diagnoza. Warszawa: Wyd. PARPAMEDIA.
Borkowski J. (2003). Podstawy psychologii społecznej. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Deptuła M. (1996). Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I-IV. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane WSP.
Grabowska E. (1994). Socjometria. W: A. Góralski (red.), Metody badań pedagogicznych. Warszawa: Wyd. WSPS.
Jarosz E. (2006). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: Wyd. UŚ.
Kielar-Turska M. (2008). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii. T. 1. Gdańsk: GWP.
Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.
Pilkiewicz M. (1973a). Socjometryczna Skala Akceptacji jako technika badania pozycji jednostki w nieformalnej strukturze grupy. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III, Metody badań psychologicznych, T. 2. Warszawa: PWN.
Pilkiewicz M. (1973b). Techniki socjometryczne. Wprowadzenie do badań. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii. Seria III, T. 2. Warszawa: PWN.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Schaffer H.R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wyd. UJ.