The „tailor-made” teacher – effective didactician or compliant entertainer?
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2024.02.11Keywords:
teacher, school, education, animator, cultural animationAbstract
The article deals with the subject of the teacher’s profession and its place in the modern school. In the presented text the author tries to reflect on the new dimension of the teacher’s personality and searches for common points in the specifics of his/her work with the activity of cultural animators.
References
Denek K. (2004). Funkcje nauczyciela w społeczeństwie wiedzy. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 12.
Grześkiewicz B. i Walak B. (red.) (2011). Dziecko – rzeczywistość, szanse i wyzwania. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo PWSZ.
Illich I. (2010). Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa: Fundacja „Bęc Zmiana”.
Kopczyńska M. (1993). Animacja społeczno-kulturalna. Podstawowe pojęcia i zagadnienia. Warszawa: Centrum Animacji Kulturalnej.
Kurowska B. i Łapot-Dzierwa K. (2019). Tradycyjna czy twórcza. Jaka powinna być polska szkoła? e-mentor, 4(81), 31–38.
Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Pomiędzy anomią a autonomią. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kwieciński Z. i Śliwerski B. (red.) (2004). Podręcznik akademicki. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Matyjewicz M. (2019). Dekonstrukcja wybranych elementów współczesnej przestrzeni kulturowej jako źródło dyskursu nad kształtem tożsamości animato[1]rów kultury. Forum Oświatowe, 31, 1(61), 11–22.
Melosik Z. (2004). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Podręcznik akademicki. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Muszkieta R. (2001). Nauczyciel w reformującej się szkole. Poznań: Wydawnictwo Arka.
Olczak A. (2017). Współczesny nauczyciel – wybrane problemy i wyzwania zawodowego funkcjonowania. Rocznik Lubuski, 43(1), 55–67.
Ordon U. (2002). Nauczyciel-wychowawca w świetle oczekiwań dzieci w wieku przedszkolnym. W: S. Podobiński i B. Snoch (red.), Przyzywanie głębi do kręgu słów, myśli, idei i działań. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego, Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Podobiński S. i Snoch B. (red.) (2002). Przyzywanie głębi do kręgu słów, myśli, idei i działań. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego, Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Pyżalski J. i Plewka Cz. (2022). Do jakiego świata powinna przygotowywać współczesna szkoła? Edukacja Humanistyczna, 1(46), 185–187.
Sadowska E. (2011). Twórczy nauczyciel – opiekun i wychowawca w II Rzeczypospolitej. Implikacje do edukacji XXI wieku. W: B. Grześkiewicz i B. Walak (red.), Dziecko – rzeczywistość, szanse i wyzwania. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo PWSZ.
Radziewicz-Winnicki A. i Roter A. (2004). Ryzyko transformacyjne nowego ładu społeczno-edukacyjnego. Katowice: Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania.
Witkowski L. (2009). Wyzwania autorytetu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.