Behavior Style Questionnaire – a tool designed to test children’s creativity style
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.22Keywords:
pedagogika twórczości, inteligencja, osiągnięcia szkolne, styl twórczościAbstract
An important aspect of measuring creativity is an element of creativity style. In the world literature there are a number of theories that describe different styles of creative functioning. Unfortunately, there are no tools designed to test creativity style among children. The purpose of this article is to present a tool created on the basis of Michael Kirton theory of Adaptation-Innovation, addressed to primary school pupils. The text describes successive stages of development of the questionnaire and preparation of scales as well as correlation analyzes of school achievements and intelligence in 397 primary schools students
References
Camara W., Michaelide M. (2005). AP use in admissions: a response to Geiser and Santelices. College Board Research Note, May 11, 2005.
De Dreu C.K.W., Baas M., Nijstad B.A. (2008). Hedonic tone and activation in the mood-creativity link: Towards a dual pathway to creativity model. Journal of Personality and Social Psychology, 94, 739-756.
Durmysheva Y., Kozbelt A. (2010). The Creative Approach Questionnaire: Operationalizing Galenson’s finder-seeker typology in a non-expert sample. International Journal of Creativity and Problem Solving, 20, 35-55.
Galenson D.W. (2001). Painting outside the Lines. Patterns of Creativity in Modern Art. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard University Press.
Goldstein K., Scheerer M. (1941). Abstract and Concrete Behavior: An Experimental Study With Special Tests. W: J.F. Dashell (red.), Psychological Monographs, 53, 2(239), 1-151.
Jakubowski M., Pokropek A. (2009). Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Jaworowska A., Szustrowa T. (2010). Test Matryc Ravena w wersji Standard forma Równoległa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Karwowski M. (2009). Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wyd. APS.
Kirton M.J. (1976). Adaptors and Innovators: A Description and Measure. Journal of Applied Psychology, 61(5), 622-629.
Klein S., Skager R., Erlebacher W. (1966). Measuring artistic creativity and flexibility. Journal of educational measurment, 3(4), 277-286.
Konarzewski K. (1989). Gdzie szukać źródeł niepowodzeń w uczeniu się matematyki? Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 33-52.
Kossowska M. (2005). Umysł niezmienny. Poznawcze mechanizmy sztywności. Kraków: Wyd. UJ.
Martinsen O., Kaufmann G. (1991). Effect of imagery, strategy, and individual differences in solving insight problems. Scandinavian Journal of Educational Research, 35, 69-76.
Niemierko B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP.
Nosal C. (1979). Mechanizmy funkcjonowania intelektu: Zdolności, style poznawcze, przetwarzanie informacji. Wrocław: Wydawnictwa Politechniki Wrocławskiej.
Skórska P., Świst K., Szaleniec H. (2014). Szacowanie trafności predykcyjnej ocen szkolnych z wykorzystaniem hierarchicznego modelowania liniowego. Edukacja, 3(128), 75-94.
Sternberg R.J. (1994). Thinking styles: Theory and assessment at the interface between intelligence and personality. W: R.J. Sternberg, P. Ruzigs (red.), Intelligence and personality. New York: Cambridge Univeristy Press.
Sternberg R.J. (1997). Thinking styles. Cambridge UK: Cambridge University Press.
Sternberg R.J. (1999). A Propulsion model of types of creative contributions. Review of General Psychology, 3(2), 83-100.
Strzałecki A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Ujęcie prakseologiczne. Wrocław: Wyd. PAN.
Strzałecki A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa: Wyd. UKSW.
Strzałecki A. (2004). Metakomponenty procesu rozwiązywania problemów. Argumenty za niezmienniczością. Zagadnienia Naukoznawstwa, 4, 575-599.
Strzałecki A., Wiśniewska E. (2010). Style myślenia R.J. Sternberga, uwarunkowania psychologiczne. Przegląd Psychologiczny, 53(1), 33-59.
Szaleniec H. (2010). Czy egzaminy zewnętrzne wpływają na wewnątrzszkolne ocenianie i politykę edukacyjną? W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.
Tokarz A. (2005). Procesy motywacyjne a dyspozycje do wybitnych osiągnięć w kontekście rozwoju. W: W. Limont, A. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. T. II. Uczeń – Nauczyciel – Edukacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Witkin H.A. (1978). Cognitive styles in personal and cultural adaptatiom. Worcester: Clark Univeristy Press.
Zhang L.F., Sternberg R.J. (2000). Are learning approaches and thinking styles related? A study in two Chinese populations. The Journal of Psychology, 134, 469-489.