Creative and reflective education of teachers
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.24Keywords:
pedagogy of education, reflective, reflective learning, critical thinking, creative thinkingAbstract
The purpose of this article is to present the issues related to the reflective paradigm of teacher education. The author at the beginning introduces the category of creativity and reflectiveness and then applies them to the modern standards of teacher training. The article emphasized the role of universities in the process of promoting creativity and reflexivity as well as benefits of educational practice, resulting from reflective learning.
References
Banach C. (2002). Strategia rozwoju edukacji w Polsce do 2020. Konspekt – Pismo Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 12.
Boyer E. (1990). Campus life: In search of community, Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. New Jersey: Princeton.
Brzezińska A. (2004). Budowanie kierunku projektu kierunku studiów: zasady i etapy pracy. W: A. Brzezińska, J. Brzeziński, E. Eliasz, Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej. Warszawa: Wyd. SWPS.
Czerpaniak-Walczak M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Edytor.
Czerpaniak-Walczak M. (2001). Uczenie się czy studiowanie? W: W. Jaskot (red.), Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej. Szczecin: Oficyna IN PLUS.
Dewey J. (1988). Jak myślimy? Warszawa: PWN.
Dylak S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Difin.
Ennis R.H. (1993). Critical thinking assessment. Theory into Practice, 32(3), 179-186.
Fullan M. (1991). The Meaning of Educational Change. London: Routledge.
Gołębniak B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – Biegłość – Refleksyjność. Toruń-Poznań: Edytor.
Guilford J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN.
Habermas J. (1971). Knowlege and Human Interests. London: Heinemann.
Habermas J. (1984). The Theory of Communicative Action – Reason and the Rationalisation of Society (Vol I), Boston, MA: Beacon Press.
Habermas J. (1999). Teoria działania komunikacyjnego. T. 1. Warszawa: PWN.
Halpern D.F. (1996). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. New Jersey: Erlbaum Associates.
Illeris K. (2004). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW.
Kozielecki J. (1992). Myślenie i rozwiązywanie problemów. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Warszawa: PWN.
Kozielecki J. (1997). Transgresja i kultura. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.
Kozielecki J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.
Krajewska A. (2010). Paradygmat humanistyczny w uniwersyteckim kształceniu pedagogów. W: A. Sajduk, D. Skulicz (red.), Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów. Kraków: Wyd. UJ.
Kupisiewicz C. (2000). Dydaktyka ogólna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf Punkt.
Kwiatkowska H. (1997). Edukacja nauczycieli. Konteksty – Kategorie – Praktyki. Warszawa: Wyd. IBE.
Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk: GWP.
Malewski M. (2001). Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2.
Mezirow J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow J. (1990). Fostering Critical Reflection in Adulthood: A Guide to Transformative and Emancipatory Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Mizerek H. (2000). Alternatywne sposoby myślenia o nauczycielu i jego edukacji: pytania do badaczy i edukatorów. W: Z. Kwieciński (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji. Warszawa: Wyd. IBE.
Mooney R. (1963). A conceptual model for integrating four approaches to the identification of creative talent. W: C.W. Taylor, F. Barron (red.), Scientific creativity: Its recognition and development. New York: Wiley.
Nęcka E. (1987). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Wyd. UJ.
Nęcka E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.
Ochmański M. (red.) (1995). Alternatywne modele kształcenia nauczycieli. Lublin: Wyd. UMCS.
Okoń W. (1996). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.
Palka S. (2010). Wiedza w akademickim kształceniu pedagogów. W: A. Sajduk, D. Skulicz (red.), Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów. Kraków: Wyd. UJ.
Reynolds M. (2011). Critical thinking and systems thinking: towards a critical literacy for systems thinking in practice. W: Ch.P. Horvath, J.M. Forte (red.) Critical Thinking. New York: Nova Science Publishers.
Szymański M.S. (2000). O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.
Wołodźko E. (2003). Rola nauczyciela akademickiego w kształtowaniu samoodpowiedzialności studentów. Pedagogika Szkoły Wyższej, 21.
Zaichner K. (1983). Alternative paradigms of teacher education. Journal of Teacher Education, 34.