Metaphor in educational discourse

Authors

  • Małgorzata Kotowska Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.26

Keywords:

pedagogy, discourse, educational discourse, figurative language, metaphor

Abstract

The article focuses on figurative language and the analysis of metaphors in educational discourse. Basing on the assumption of the ubiquity of metaphor, the author adopts a broad definition of metaphor and examines examples of phenomena in order to gain an insight in to the problem. Metaphors appear in the school context: describing interactions between learners and institutions, beliefs concerning teaching/ learning and in educational materials. The main purpose of the presented considerations is to remind, emphasize that metaphors have a priceless heuristic value and may play an important role in education. The author takes up the issue of the advantages and the role of using metaphor in education and teaching, also points out the examples of the inadequate use or abuse of metaphor.

References

Arystoteles (1988). Retoryka. Poetyka. Warszawa: PWN.

Botha E. (2009). Why metaphors matter in education. South African Journal of Education, 29, 431-444.

Bowman M.A. (1998-1999). Metaphors we teach by. Understanding ourselves as teachers and learners. OTEI Class Action, 1(4).

Cameron L. (2003). Metaphor in educational discourse. Londyn: Continuum.

Chętkowski D. (2010). Nauczycielskie perypetie. O wojnie wszystkich ze wszystkimi. Sopot: GWP.

Cook-Sather A. (2003). Movements of mind: The matrix, metaphors, and re-imagining education. Teachers College Record, 105(6), 946-977.

Dudzikowa M. (2010). Esej o codzienności szkolnej z perspektywy metafory. W: M. Czerepaniak-Walczak, M. Dudzikowa (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. T. 5. Codzienność w szkole, szkoła w codzienności (s. 203-246). Gdańsk: GWP.

Dudzikowa M. i in.i (2013). Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Tom 4. Diagnoza – interpretacje – konteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Dunaj B. (red.) (1996). Słownik współczesnego języka polskiego. Warszawa: Wyd. Wilga.

Fortuna P., Urban M. (2014). Metafory i analogie w szkoleniach. Sopot: GWP.

Gajda S. (2008). Metafora w dyskursie naukowym. W: J. Sujecka (red.), Studia Litteraria Polono-Slavica. T. 8. Metafory w dyskursie humanistycznym – w mówieniu publicznym i w mowie potocznej (s. 29-42). Warszawa: Wyd. SOW.

Labocha J. (1996). Dyskurs jako proces przekazywania wiedzy. W: T. Rittel (red.), Dyskurs edukacyjny (s. 9-15). Kraków: Wyd. WSP.

Lakoff G., Johnson M. (2010). Metafory w naszym życiu. Warszawa: Wyd. ALETHEIA.

Limont W. (1997). Psychologiczne podstawy myślenia metaforycznego. Nowa Polszczyzna, 3, 43-47.

Markowski A., Pawelec R. (red.) (2001). Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych. Warszawa: Wyd. WILGA.

Ogrodzka-Mazur E. (2010). Miłość w językowym obrazie świata wartości preferowanych przez dzieci żyjące w środowiskach zróżnicowanych kulturowo. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Gajdzica (red.), Edukacja małego dziecka. T. 1. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy (s. 137-154). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ostrowska U. (2011). Krytyczna analiza dyskursu (KAD). Z perspektywy badań pedagogicznych. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym (s. 113-127). Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Ożdżyński J. (2006). Porównania i metafory w dyskursie szkolnym. W: T. Rittel, J. Ożdżyński (red.), Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. T. 31. Studia Logopaedica I (s. 183-210). Kraków: Wyd. UP.

Pierson Ch. (2008). Reflections on Educational Metaphors for Teaching English as a Second Language to Adult Learners. PAACE Journal of Lifelong Learning, 17, 51-61.

Porwoł M. (2009). Metafora w przekładzie filologicznym utworu poetyckiego. W: K. Jarosińska-Buriak (red.), Języki metafory. T. 1. Literatura – Teoria – Język – Przekład (s. 297-305). Elbląg: Wyd. PWSZ.

Przyboś J. (1973). O metaforze. W: Stylistyka polska. Wybór tekstów. Warszawa: PWN.

Rybarczyk T. (2009). Między percepcją a kreacją, czyli o wychowawczej roli metafory w nauczaniu literatury w szkole podstawowej. W: K. Jarosińska-Buriak (red.), Języki metafory. T. 2. Psychologia – Pedagogika – Edukacja – Media (s. 59-69). Elbląg: Wyd. PWSZ.

Sławiński J. (2001). Podręczny słownik terminów literackich. Warszawa: Wyd. OPEN.

Symańska M. (2012). Metafory w twórczych wypowiedziach pisemnych uczniów. Kraków: Wyd. UP.

Turner V. (2005). Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie. Kraków: Wyd. UJ.

Van Dijk T.A. (2001). Badania nad dyskursem. W: T.A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces (s. 9-44). Warszawa: Wyd. PWN.

Wiśniewska-Kin M. (2013). Dominacja a wyzwolenia. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź: Wyd. UŁ.

Zając M. (1996). Niektóre psychologiczne aspekty badań nad dyskursem edukacyjnym. W: T. Rittel (red.), Dyskurs edukacyjny (s. 77-85). Kraków: Wyd. WSP.

Zawisławska M. (2011). Metafora w języku nauki. Na przykładzie nauk przyrodniczych. Warszawa: Wyd. UW.

Zawisławska M. (2008). Zbuntowana komórka – metafory w języku biologii. W: J. Sujecka (red.), Studia Litteraria Polono-Slavica. T. 8. Metafory w dyskursie humanistycznym – w mówieniu publicznym i w mowie potocznej (s. 71-91). Warszawa: Wyd. SOW.

Downloads

Published

2016-06-26

Issue

Section

Debiuty naukowe

How to Cite

Metaphor in educational discourse. (2016). Pedagogical Review, 1, 335-344. https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.26