Education in the situation of civilisation changes

Authors

  • Ryszard Gerlach Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.01

Keywords:

education, changeability, civilisation changes, the development of civilization

Abstract

Change is currently one of the most widely used terms, through which one attempts to describe, characterize, analyse or explain a number of phenomena taking place in the modern world. One of the ways to help man find themselves in this complex present is education. Education provides opportunities to understand the world that surrounds us, the changes that occur in it, but also the changes that are happening within ourselves, as members of certain professional and social groups, certain nations, as the inhabitants of the „global village”, but also as fully autonomous individuals. This applies both to children and youth education as well as the education of adults, who are in the period of professional activity or the so-called third age. This applies to school education, but also after-school, general and vocational education, implemented in specially established institutions or independently. Recognizing the in evitability of changes, this paper highlights the role of education in preparing individuals to live and work in a world of change.

References

Bauman Z. (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Beck U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wyd. Scholar.

Beck U., Giddens A., Lash S. (2009). Modernizacja refleksyjna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Delors J. (1998). Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Warszawa: Wyd. UNESCO.

Fabry J. B. (2006). Introduzione alla logoterapia, cyt. za E. Fizzotti. Aby być wolnym. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Fromm E. (2000). Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gerlach R. (2001). Dylematy kształcenia zawodowego w Polsce na tle porównawczym. W: Kształcenie zawodowe: Pedagogika i psychologia. Pod red. T. Lewowickiego, J. Wilsz, I. Ziaziuna, N. Nyczkało. Częstochowa-Kijów.

Gerlach R. (2011). Edukacja zawodowa wobec zmiany cywilizacyjnej. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, nr 2.

Giddens. A. (2004). Socjologia. Warszawa: PWN.

Giddens A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej Nowoczesności. Warszawa: PWN.

Holden R. (2004). Inteligencja sukcesu. Warszawa: Wydawnictwo Amber Sp. z o.o.

Kwieciński Z. (1999). Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności. W: Humanistyka przełomu wieków. Pod red. J. Kozieleckiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie żak.

Kwieciński Z. (2007). Potrzeba alfabetyzacji krytycznej. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Lublin: Oficyna Wydawnicza „Verba”.

Lowe. J. (1982). Rozwój oświaty dorosłych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Legrand P. (1995). Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa: TWWP.

Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa (1997). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.

Suchodolski B. (1983). Wychowanie i strategia życia. Warszawa: WSiP.

Toffler A. (1986). Trzecia fala. Warszawa: PIW.

Downloads

Published

2015-12-21

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Education in the situation of civilisation changes. (2015). Pedagogical Review, 2, 11-19. https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.01