Education faced with axiological transformations
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.07Keywords:
social pedagogy, education, transformation, participation in the values, valueAbstract
The contemporary reality is a series of dynamic changes which influence education. This impact is reflected in the axiological sphere. Education faces, inter alia, such phenomena as: the relativism of values, subjectivism, individualism, chaos, the confrontation of various axiological worlds. Still, the task of education is to preserve the continuity of the system of values in the society. The best way to direct education to achieve this aim is sharing and participating in values. in this process, the most important is the role of the teacher providing appropriate educational occasions and thus presenting through their attitude the desirable axiological system.
References
Chałas K. (2006). Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. T. i, Lublin-Kielce: Wydawnictwo „Jedność”.
Denek K. (2005). Ku dobrej edukacji. Toruń-Leszno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie.
Dymara B. (2003). Poszukiwanie ładu umysłu i serca, czyli życie według wartości. W: B. Dymara, M. Łopatkowa, M. Z. Pulinowa, A. Murzyn, Dziecko w świecie wartości. Cz. II. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Flaszyńska E. (2013). Praca w Polsce. W: T. Pilch i T. Sosnowski (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Homplewicz J. (2009). Pedagogika i etyka, zarys etyki pedagogicznej. Rzeszów: Wydawnictwo Diecezji Rzeszowskiej.
Hyżak D., Pawlak G. (2000). Nowe elementy pracy w reformowanej szkole. W: K. Denek, T. M. Zimny (red.), Edukacja jutra, VI Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Częstochowa: Agencja Promocji Nauki i Kultury MENOS.
Koć-Seniuch G. (1997). O edukacji dialogicznej nauczyciela. W: A. A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch, J. Niemiec (red.), Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela. Warszawa-Białystok: Wydawnictwo „Żak”.
Kromolicka B. (2013). Kondycja społeczeństwa obywatelskiego. W: T. Pilch i T. Sosnowski (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Laska E. I. (2012). Nauczyciel wczesnej edukacji w relacjach z uczniami i ich rodzicami. W: P. P. Barczyk, P. Kowolik (red.), W kręgu edukacji przedszkolnej i szkolnej. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej WSP im. Kardynała Augusta Hlonda.
Lewowicki T. (2007). O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, Warszawa-Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
Łobocki M. (1998). Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Łopatkowa M. (2003). Pedagogika serca jako podstawa życia według wartości. W: B. Dymara, M. Łopatkowa, M.Z. Pulinowa, A. Murzyn, Dziecko w świecie wartości. Cz. II. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Morszczyńska U., Morszczyński W. (2003). Aksjologiczne barwy dziecięcego świata. W: K. Denek, U. Morszczyńska, W. Morszczyński, S. C. Michałowski, Dziecko w świecie wartości, Cz. I. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowak A. (2000). Ambiwalencja – złudzenie, niebezpieczeństwo czy perspektywa w edukacji?. W: G. Miłkowska-Olejniczak, K. Uździcki (red.), Pedagogika wobec przemian i reform oświatowych. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego.
Ogrodzka-Mazur E. (2000). Wartości jako wyznaczniki rozwoju orientacji podmiotowej W: G. Miłkowska-Olejniczak, K. Uździcki (red.), Pedagogika wobec przemian i reform oświatowych. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego.
Olczak A. (2003). Nauczyciel na miarę XXI wieku. W: D. Waloszek (red.), Pytania o edukację. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Pilch T. (2013). Wprowadzenie. W: T. Pilch i T. Sosnowski (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Waloszek D. (2003). Krótko o pedagogice. W: D. Waloszek (red.), Pytania o edukację. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Żuchelkowska K. (2012). Świat wartości dzieci kończących edukację przedszkolną. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.