Student and employment. History and the present

Authors

  • Jolanta Lenart University of Rzeszów

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.11

Keywords:

vocational pedagogy, a working student, idea of university, summer job, tradition of studying, work experience

Abstract

The article describes more and more common phenomenon of combining full-time studies with work. The author poses a question if it has its equivalents in the tradition of studying. For this reason, she reaches for the medieval idea of university and shows numerous examples of earning a living by students of earlier historical periods. She uses this background to highlight the situation of today’s students who like their predecessors, for various reasons are forced to learn and work simultaneously. The author enumerates posts occupied mostly by students. Much attention is also paid to summer jobs. The author emphasizes however, that in addition to remuneration, which was previously the main reason for taking up a job by students, work experience facilitating employment after graduation comes to the fore.Being concerned about the large scale of this phenomenon the author seeks its relations, both with the quality of studying and with the preparation of graduates to meet the challenges of the labor market.

References

Baszkiewicz J. (1963). Młodość Uniwersytetu. Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.

Cwynar K. M. (2005). idea uniwersytetu w kulturze europejskiej. Polityka i Społeczeństwo, nr 2.

Furmanek W. (2008). Zarys humanistycznej teorii pracy (z perspektywy pedagogiki pracy). Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”.

Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Wydawnictwo „Secesja”.

Hanyga-Janczak P. (2013). Praca zarobkowa i wolontariat w czasie wolnym studentów studiów stacjonarnych. Próba eksplikacji wybranych zagadnień. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Kluk K. (2013). Wakacyjna praca studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego poza granicami kraju (praca licencjacka), Rzeszów.

Kozek W. (1994). Praca w warunkach zmian rynkowych. Warszawa: Wydawnictwo Impuls.

Kwiatkowski S. (2001). Edukacja zawodowa wobec rynku pracy i integracji europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.

Landau Z., Tomaszewski J. (1982). Gospodarka Polski międzywojennej. T. III. 1930-1935. Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”.

Mały Rocznik Statystyczny Polski 2013. Warszawa: Komitet Redakcyjny Głównego Urzędu Statystycznego.

Miąso J. (red.) (1980). Historia wychowania wiek XX. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Muszyński W. (2009). Syndrom braku czasu we współczesnym świecie. W: Nowy, wspaniały świat? Moda, konsumpcja i rozrywka jako nowe style życia, red. W. Muszyński. Toruń: Wydawnictwo „ Adam Marszałek”.

Radziewicz-Winnicki A. (2002). Nabywanie oraz wytwarzanie nowych doświadczeń w życiu codziennym jednostki w postmodernistycznym ładzie społecznym. W: Edukacja a życie codzienne, red. A. Radziewicz-Winnicki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Starościak J. (1963). Problemy dydaktyczne studiów zaocznych. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Szkoły wyższe Rzeczypospolitej (1930). Warszawa: Wydawnictwo Kasy im. J. Mianowskiego, Instytut Popierania Nauki.

Szkolnictwo wyższe w Polsce (2013). Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Walentynowicz M. (1969). Organizacja nauki własnej studentów pracujących. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Wołoszyn S. (1964). Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Downloads

Published

2015-12-21

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Student and employment. History and the present. (2015). Pedagogical Review, 2, 117-129. https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.11