Senior at the center of educational activities

Authors

  • Norbert G. Pikuła University of the National Education Commission

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.12

Keywords:

gerontologia, edukacja, przystosowanie, seniorzy, uczestnictwo, uniwersytety trzeciego wieku

Abstract

The article discusses issues constantly developed in modern society offers education for seniors, taking into
account the educational process for continual. The implementation of educational activities which benefit
the elderly here is an expression of both care functions of the state, taking into account an aging population, but also the natural desire of seniors themselves to active participation in a constantly changing society.

References

Bauman Z. (2008). Płynny lęk. Wyd. Literackie, Kraków.

Czerniawska O. (2009). Uniwersytet Trzeciego Wieku, 30 lat. W: A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. Chowanna, 2 (33).

Halicki J. (2009). Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. W: A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. Chowanna, 2 (33).

Hrapkiewicz H. (2013). Uniwersytety trzeciego wieku jako jedna z form kształcenia osób starszych. W: Edukacja osób starszych. Uwarunkowania. Trendy. Metody, Wyd. STOP, Warszawa.

Kuchcińska M. (2009). Edukacja przeciw marginalizacji seniorów. W: A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. Chowanna, 2 (33).

Majewska – Kafarnowska A. (2009). Edukacja (seniorów?) w procesie rewalidacji społecznej starzejącego się społeczeństwa. W: A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. Chowanna, 2 (33).

Kamiński A. (1978). Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa.

Kwiatkowska H. (1997). Edukacja nauczycieli. Konteksty – kategorie – praktyki, Warszawa.

Pomykało W. (1997). Encyklopedia Pedagogiczna, Wyd. Fundacja Innowacja, Warszawa.

Sikora M. (2013). Potrzeby osób starszych w kontekście procesu uczenia się. W: Edukacja osób starszych. Uwarunkowania. Trendy. Metody, Wyd. STOP, Warszawa.

Sienkiewicz - Wilowska J. A. (2013). Społeczne aspekty bycia seniorem a rozwój osób w okresie późnej dorosłości. W: Edukacja osób starszych. Uwarunkowania. Trendy. Metody, Wyd. STOP, Warszawa.

Szarota Z. (2009). Seniorzy w przestrzeni kulturalno – edukacyjnej społeczeństwa wiedzy. W: A. Stopińska-Pająk (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. Chowanna, 2 (33).

Szymański M.J. (2009). Edukacja we współczesnej debacie publicznej, „Debata Edukacyjna”, 2.

Szymański M.J. (2002). Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, Wyd. AP, Kraków.

Wiatrowski Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Downloads

Published

2015-12-21

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Senior at the center of educational activities. (2015). Pedagogical Review, 2, 130-139. https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.12