Arts learning as one of the key competencies in the XXI century andragogics
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.14Keywords:
andragogy, competence, key competencies, learning areas, art learning, selected reports EUAbstract
Mastering the art of learning, according to Robert Smith is essential to the functioning of modern society. Identical ability to learn is one of the eight key competences for life long learning life that have been diagnosed by Parliament and the European Council. it promotes all learning activities, which is why it is the main topic of discussion in the documents and reports of the European Union.Modern society increasingly has to face the demands of re retraining is therefore paramount key competence is the twenty-first century learning skills.
References
Barkowiak G. (2002). Skuteczny kierownik – model i jego empiryczna weryfikacja. Poznań: Wydawnictwo AE.
Biała Księga Komisji Europejskiej (1997). Nauczanie i uczenie się – na drodze do uczącego się społeczeństwa. Warszawa.
Delors J. (red). (1998). Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku.
Denek K. (1998). O nowy kształt edukacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Dudzikowa M. (1993). Kompetencje autokreacyjne. Możliwości ich nabywania w toku studiów pedagogicznych. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 4(44).
Dylak S. (1995). Wizualizacja kształcenia nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Edukacja dla Europy (1999). Warszawa: Raport Komisji Europejskiej, Komitet Prognoz „Polska 2000 PLUS” przy Prezydium PAN.
Filipowicz G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Góralska R., Półturzycki J. (red.) (2004). Edukacja ustawiczna w szkole wyższej – od idei do praktyki. Płock-Toruń: Wyd. ITE.
Illeris K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Juchnowicz M. (red.) (2004). Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości. Warszawa: Poltekst.
Knowles M.S., Holton III E. F., Swanson A.R. (2009). Edukacja dorosłych – podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Komunikat Komisji Making a European Area Lifelong Learning Reality COM, 2001, 678 final 2.
Kopaliński W. (1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa.
Kotarba-Kończugowska M. (2009). Innowacje pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kupusiewicz C., Kupusiewcz M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Majewski T. (2012). Zarządzanie kompetencjami. Warszawa: Akademia Obrony Narodowej.
Mayor F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa.
Oleksyn T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Kraków.
Pilch T. (red.) (2003). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa.
Sajkiewicz A. (red.) (2002). Jakość zasobów pracy. Kultura, kompetencje, konkurencyjność. Warszawa: Poltekst.
Smith R.M. (1982). Learning how to learn. NY: Englewood Cliffs Cambridge.
Smólka P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenie umiejętności interpersonalnych. Kraków.
Sujkowska Z., Życki A. (2009). Komisja Europejska wobec wyzwań współczesnego rynku pracy i miejsca na nim osób defaworyzowanych – Kształcenie dorosłych w ramach programu Grundtvig 2. Warszawa: Wyższa Szkoła Komunikowania i Mediów Społecznych im. Jerzego Giedroycia.
Tucholska K. (2005). Zagadnienia Kompetencji w psychologii. Roczniki Psychologiczne. Tom VIII(2).