Application of positive psychology in education

Authors

  • Magdalena Kolber Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.15

Keywords:

psychology of education, positive psychology, positive education, well-being, happiness, the school of the future

Abstract

Positive psychology, unlike clinical psychology that focuses on abnormality and deficits, is centred on person’s strengths, virtues and advantages. The high prevalence of depression and anxiety among young people, decreasing life satisfaction, and the positive correlation between positive emotion and engagement in learning all confirm that well-being ought to be taught at school. The article comprises two parts. The aim of the first is to present some theoretical issues related to positive psychology. A further part of the article demonstrates selected school programs grounded in the principles of positive psychology.

References

Bauman Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Blum R. (2009). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: KDC.

Brendtro L., Brokenleg M., Bockern S. (2005). The Circle of Courage and Positive Psychology. Reclaiming children and youth, nr 14(3).

Carr A. (2004). Psychologia pozytywna. Poznań: Wydawnictwo „Zysk i S-ka”.

Ciżkowicz B. (2009). Wyuczona bezradność młodzieży. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Csikszentmihalyi M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Taszów: Moderator.

Czapiński J. (2004). Psychologiczne teorie szczęścia. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czapiński J. (2004). Wstęp. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dembo M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP.

Dweck C. (2013). Nowa psychologia sukcesu. Warszawa: Wydawnictwo Muza S.A.

Filipiak E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: GWP.

Fortuna P. (2013). Pozytywna psychologia porażki. Sopot: GWP.

Frankl V. E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Hejnicka-Bezwińska T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Hurlock E. (1925). An evaluation of certain incentives in school work. Journal of Educational Psychology, nr 16.

Kleszcz M., Łączyk M. (2012). Młodzież licealna wobec wartości, samotności i pasji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Korona K. (2013). Skłonność dziecka do prokrastynacji a jego środowisko wychowawcze. W: Z. B. Gaś (red.), Młodzież zagubiona – młodzież poszukująca. Lublin: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.

Kwiatek P., Bajer P. (2013). Aplikacja psychologii pozytywnej w edukacji na przykładzie doświadczenia Geelong Grammar School (Australia). Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 17(2).

Lipman M., Sharp A. M., Oscanyn F. S. (2008). Filozofia w szkole. Warszawa: CODN.

Majerek B. (red.) (2007). Zjawisko niechęci wobec szkoły. Studium empiryczne szkolnej absencji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.

Myers D. G. (2001). The American paradox: Spiritual Hunger in an age of plenty. New haven: Yale Nota Bene & Yale University Press.

Niemierko B. (2002). Egzaminy pożądane i niechciane. W: B. Niemierko, J. Brzdąk (red.), Dwa rodzaje oceniania szkolnego. Ocenianie wewnątrzszkolne i zewnątrzszkolne a jakość pracy szkoły. Katowice: OKE.

Obuchowska I. (2011). Szkoła moich marzeń. Psychologia w Szkole, 3(31).

Redlińska I. (2005). Niedojrzali jak dzieci, nerwowi jak dorośli. Rzeczpospolita, 16 listopada.

Seligman M., Ernst R., Gillham J., Reivich K., Linkins M. (2009). Positive education: positive psychology and classroom interventions. Oxford Review of Education, 34(3).

Seligman M. (2010). Optymizmu można się nauczyć. Poznań: Media Rodzina.

Seligman M. (2004). Psychologia pozytywna. W: J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Trzebińska E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Woynarowska B. (2005). Zmiany w postrzeganiu przez uczniów środowiska psychospołecznego szkoły w Polsce w latach 1994-2002. Edukacja, 3 (91).

Downloads

Published

2015-12-21

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Application of positive psychology in education. (2015). Pedagogical Review, 2, 156-165. https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.15