Educational activity as the key indicator of active participation in social life of the people in their late adulthood

Authors

  • Iwona Mandrzejewska-Smól Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.18

Keywords:

old age, ageing, activating the senior citizens, educational activity, participation in social life

Abstract

The main idea of the article has been to stress the necessity of considering the old age and ageing as such in terms of dynamic ageing process of the societies as well as to demonstrate the ways and initiatives to encourage, stimulate and to initiate launching various forms of activity by OAPs, especially the educational activity which should considerably facilitate bringing those people back to active life in the society. The analyses presented are theoretical and empirical in nature. The first part of the article covers the importance of senior citizens being active in terms of getting adapted to the old age and successful ageing as well as educational activity of senior citizens, as compared with other types of activity and its significance in active participation in social life by the elderly as reported in the applicable literature. Theoretical consideration shave been extended with the analysis of selected results of own research reported by the author into taking up educational and professional activity by senior-age people in the Kujawy and Pomorze Province. The entire article has been an attempt at demonstrating how important it is to consider the OAPs getting involved in educational activity and how much strongly it is connected with getting adapted to the old age, and thus activating senior citizens to launch various actions to facilitate the adaptation and getting used to the constantly changing reality.

References

Active Ageing; A Policy Framework (2002). A contribution of the World Health Organization to the Second United Nations World Assembly on Ageing, Madrid. Geneva.

Aleksander T. (1992). Potrzeby kulturalno-oświatowe ludzi dorosłych. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czerniawska O. (1998). Style życia w starości. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły humanistyczno-Ekonomicznej.

Czerniawska O. (2007). Szkice z andragogiki i gerontologii. łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Dzięgielewska M. (2006). Aktywność społeczna i edukacja w fazie starości. W: B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Dyczewski L. (1994). Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Fabiś A. (2006). Edukacja seniorów – odpowiedź na wymagania współczesności. Edukacja Dorosłych, 1-2, 33-34.

Fabiś A. (2008). Aktywność kulturalno-oświatowa osób starszych. W: A. Fabiś (red.), Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji.

Frąckowiak A. (2007). Edukacja seniorów w Stanach zjednoczonych. W: A. Fabiś (red.), Instytucjonalne wsparcie seniorów – rozwiązania polskie i zagraniczne. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji.

Halicka M., Halicki J. (2006). integracja społeczna i aktywność ludzi starszych. W: B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Kaczmarczyk M., Trafiałek E. (2007). Aktywizacja osób w starszym wieku jako szansa na pomyślne starzenie. Gerontologia Polska, 4 (tom 15), s. 116-118.

Orzechowska G. (1999). Aktualne problemy gerontologii społecznej. Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Perek-Białas J., Worek B. (2005). Aktywne starzenie się. Aktywna starość – określenie pojęć. W: J. Perek-Białas, B. Worek (red.), Aktywne starzenie się, aktywna starość. Kraków: Wydawnictwo AUREUS.

Roguska A. (2009). Edukacja permanentna osób dorosłych w starości. W: T. Zacharuk, B. Boczukowa (red.), Edukacja permanentna dorosłych w dobie przemian. Kielce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Skibińska E. (2008). Proces kształcenia seniorów. W: A. Fabiś (red.), Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa seniorów. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji.

Turos L. (2004). Andragogika ogólna. Wyd. III rozszerzone. Warszawa: Nowe Wydawnictwo Polskie YPSYLON.

Wawrzyniak J.(2008). Aktywność edukacyjna jako styl życia w starości (i na emeryturze). W: R. Konieczna-Woźniak (red.), Dorosłość wobec starości. Oczekiwania – radości – dylematy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Downloads

Published

2015-12-21

Issue

Section

Research

How to Cite

Educational activity as the key indicator of active participation in social life of the people in their late adulthood. (2015). Pedagogical Review, 2, 201-212. https://doi.org/10.34767/PP.2014.02.18