Criticism of Irrationalism in the Lvov-Warsaw School and its Educational Expression

Authors

  • Piotr Kostyło Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2014.01.04

Keywords:

irrationalism, religion, ideology, anti-irrationalism, science, intellectual education

Abstract

in philosophical debates carried out by the academics from the Lvov-Warsaw School (L-WS) the arguments against irrational conceptions took a particular place. Kazimierz Twardowski and his disciples rejected those conceptions for philosophical and extra-philosophical reasons. in the article the author presents the sources of European irrationalism of the beginning of the 20th century and the ideas of the selected philosophers – irrationalists with whom therepresentativesof theL-WSdiscussed. While presenting that discussion, theauthor shows the main lines of the arguments developed in the LW-S. The critical approach to irrationalism was also present in pedagogical texts of the LW-S representatives. What was characteristic to the LW-S educational assumptions was the emphasis put on the precision of thinking and the efficiency of acting, not on desire to transmit to pupils a particular worldview. it was the expression of a consequent attitude of that group of academics, the attitude called at times maximalist as regards the form, and the minimalist as regards the content.

References

Ajdukiewicz K. (1985). Język i poznanie. T. 1. Warszawa: PWN.

Ajdukiewicz K. (2003). Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka. Kęty-Warszawa: Wyd. Antyk – Fundacja Aletheia.

Bocheński J. (1993). Logika i filozofia. Warszawa: PWN.

Czeżowski T. (2004). O metafizyce, jej kierunkach i zagadnieniach. Kęty: Wyd. Antyk.

Dąmbska I. (1937). Irracjonalizm a poznanie naukowe. Kwartalnik Filozoficzny, t. Xiv, z. 2.

Jadczak T. (1992). Wstęp. W: K. Twardowski. Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych. Warszawa: WSiP.

Kotarbiński T. (1960). Sprawność i błąd. Z myślą o dobrej robocie nauczyciela. Warszawa: PZWS.

Kotarbiński T. (1986). Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Warszawa: PWN.

Okoń W. (1959) (red.). Osobowość nauczyciela. Warszawa: PZWS.

Skoczyński J., Woleński J. (2010). Historia filozofii polskiej. Kraków: Wyd. WAM.

Smołalski A. (1994). Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od końca XVI w. do końca II Rzeczpospolitej. Opole: Uniwersytet Opolski.

Sośnicki K. (1936). Wychowanie intelektualne. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Sośnicki K. (1967). Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa: PZWS.

Twardowski K. (1965). Wybrane pisma filozoficzne. Warszawa: PWN.

Twardowski K. (1992). Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych. Warszawa: WSiP.

Woleński J. (1985). Filozoficzna Szkoła Lwowsko-Warszawska. Warszawa: PWN.

Zawirski Z. (2003). O stosunku metafizyki do nauk. Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii UW.

Downloads

Published

2014-08-25

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Criticism of Irrationalism in the Lvov-Warsaw School and its Educational Expression. (2014). Pedagogical Review, 1, 59-73. https://doi.org/10.34767/PP.2014.01.04