Logic relation to didactics in the views of leading representatives of Lvov-Warsaw Schoo
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2014.01.05Keywords:
didactics, logic, Kazimierz Twardowski, Kazimierz SośnickiAbstract
The purpose of the article is to present, confront and assess the views of two leading representatives of the Lvov-Warsaw School: Kazimierz Twardowski and Kazimierz Sośnicki on didactics and its relation to logic. Both Twardowski and Sośnicki very clearly outline the separate character of logic and didactics, which is blurred in other members of the School. The understanding of didactics in Twardowski is standard. Sośnicki presents an original concept of general didactics as a science built on teaching science systems. With slightly different approaches to the logic, both two authors treat it as a science auxiliary to didactics. The logic as viewed by Twardowski gives aid to didactics by identifying how cognitive processes are effective or cognitively valuable. in Sośnicki’s view logic may assist didactics, by instructing it about the types, nature, and possibly methods of developing the ability for reasoning.
References
Ajdukiewicz K. (1924). Recenzja: Sośnicki K., Zarys logiki. Lwów-Warszawa: Książnica Polska. Ruch Filozoficzny, T. VIII, s. 62-64.
Kowalewski M. (1959). Logika. Poznań: Pallottinum.
Stępień A. B. (2001). Wstęp do filozofii. Wyd. 4 rozszerzone. Lublin: TN KUL.
Sośnicki K. (1959). Dydaktyka ogólna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Twardowski K. (1901). Zasadnicze pojęcia dydaktyki i logiki. Lwów: Nakładem Towarzystwa Pedagogicznego.
Woleński J. (1985). Filozoficzna Szkoła Lwowsko-Warszawska. Warszawa: PWN.
Woleński J. (1996). Obowiązywanie a prawdziwość. W: J. Woleński. W stronę logiki. Kraków: Aureus, s. 182-192.
Wołoszyn S. (1961). Analiza funktora ‘powinien’ w pedagogicznych zdaniach normatywnych. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 3, s. 91-109.