Pedagogical aspects in Tadeusz Kotarbiński’s Poetry
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2014.01.07Keywords:
Kotarbiński, pedagogy, poetry, educationAbstract
The aim of the article is to present pedagogical aspects in Tadeusz Kotarbiński’s poetry. it seems that the elements of education are examined in philosopher’s praxeology and ethics but they still remain undiscovered in his poetic works. Although after reading all the books of Kotarbiński poetry, one gets the impression that the thoughts contained in them had already been conceived, yet they have been reworded so that freshness and relevance are detectable there, which the careful reader can see in his own reflection. The article has not taken up an in-depth analysis of the range of creativity Kotarbiński, but only outlines specific educational „decalogue”, which is supported by selected fragments of poetry.
References
Brehmer D. (1989). Paidea. W: J. Ritter, K. Gründer (red.), Historisches Wörterbuch der Philosophie. Basel-Stuttgart: Schwabe.
Chodorowska M. (1999). Wielowymiarowość pojęcia „być podmiotem”. W: E. Kubiak-Szymborska (red.), Podmiotowość w wychowaniu. Między ideą a realnością. Bydgoszcz: Wers.
Gumkowski M. (2002). Poezja. W: J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Słownik literatury polskiej XIX wieku. Wrocław: Ossolineum.
Kant I. (1966). Idee do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym. Tłum. I. Krońska. W: T. Kroński, Kant. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Kierski F. (1923). Podręczna encyklopedja pedagogiczna. Lwów-Warszawa: Książnica Polska Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych.
Korczak J. (1998). Jak kochać dziecko. Warszawa: Jacek Santorski & CO.
Kostyło P. (2010). Socjalizacja i wezwanie moralne. W: I. Błaszczyk, N. I. Smetański (red.), Odpowiedzialność za wychowanie. Bydgoszcz: Wyd. UKW.
Kotarbiński T. (1970). Rytmy i rymy. Warszawa: Czytelnik.
Kotarbiński T. (1984). Poezje wybrane. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Libera Z. (1984). O poezji Tadeusza Kotarbińskiego. W: T. Kotarbiński, Poezje wybrane. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Lubomirski J. T. (red.) (1912). Encyklopedyja wychowawcza. T. 8. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Pasterniak W. (1991). Wprowadzenie do dydaktyki wartości. Goleniów: „Bios”.
Pelc J. (1994). Wizerunki i wspomnienia. Warszawa: Zakład Semiotyki Logicznej Uniwersytetu Warszawskiego.
Pestalozzi J. H. (1972). Pisma pedagogiczne. Tłum. R. Wroczyński. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Sośnicki K. (1949). Pedagogika ogólna. Toruń: Księgarnia Naukowa T. Szczęsny.
Woleński J. (1990). Kotarbiński. Warszawa: „Wiedza Powszechna”.
Woroniecki J. (1961). Nawyk czy sprawność. W: tenże, Wychowanie człowieka. Pisma wybrane. Kraków: Znak.