Educational Support Questionnaire (ESQ) – the structure and psychometric properties of the instrument
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2014.01.12Keywords:
special education, educational support, junior high school students, parents, social support, teachersAbstract
The article presents Educational Support Questionnaire (ESQ) as a measure of perceived educational support in junior high school students. The instrument is constructed by the author. It may be used in order to assess the levels of perceived both general and specific source support which should foster learning and teaching process during early adolescence. The source support concerns: family (parent engagement), school (the facilitating role played by a teacher), peer group (the acceptance from schoolmates), counseling centre (specialist or therapist involvement). The article attempts to explain the concept of educational support. It also shows the theoretical and empirical facts which are crucial for its origin and structure. In addition, it describes ESQ variables and illustrates how they can be investigated. Moreover,the psychometric properties of the test are examined. Test reliability is assessed in two ways: stability and internal consistency are evaluated. The data which pertain to the criterion-related validity of ESQ are also available.
References
Albert M. N., Couture M. M. (2013). The support to entrepreneur: From autonomy to dependence. Sage Open, 3, 1-9.
Bauman E.M., Haaga D.A.F., Kaltman S., Dutton M.A. (2012). Measuring social support in battered women: factor structure of The Interpersonal Support Evaluation List (ISEL). Violence Against Women, 18, 30-43.
Białobrzeska K., Kawula S. (red.) (2006). Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń: Wyd. Edukacyjne „Akapit”.
Bru E., Murberg T.A., Stephens P. (2001). Social support, negative life events and pupil misbehavior among young Norwegian adolescents. Journal of Adolescence, 14, 715-727.
Brzeziński J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Bujnowska A., Gindrich P. (2003). Sieć i natężenie społecznego wsparcia młodzieży z trudnościami w uczeniu się. Auxilium Sociale. Wsparcie Społeczne, 1, 30-40.
Callahan K., Radamacher J.A., Hildreth B.L. (1998). The effect of parent participation in strategies to improve the homework performance of students who are at risk. Remedial and Special Education, 19, 131-141.
Chrzanowska I. (2009). Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Collins S. (2008). Statutory social workers: stress, job satisfaction, coping, social support and individual differences. British Journal of Social Work, 28, 1173-1193.
Cronbach L.J. (2005). Współczynnik alfa a struktura wewnętrzna testów. W: J. Brzeziński (red.). Tłum. E. Hornowska, M. Zakrzewska, Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 177-212.
Gindrich P. (2011). Psychospołeczne korelaty wyuczonej bezradności młodzieży gimnazjalnej z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami towarzyszącymi. Lublin: Wyd. UMCS.
Guilford J. (2005). Rzetelność i trafność pomiarów. W: J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Tłum. E. Hornowska i M. Zakrzewska. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 62-106.
Hoover-Dempsey K.V., Bassler O.C., Brissie J.S. (1987). Parent involvement: Contributions of teacher efficacy, school socioeconomic status, and other school characteristics. American Educational Research Journal, 24, 417-435.
Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Kirenko J. (2002). Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Lublin: Wyd. Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej i Zatrudnienia Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie.
Kurzyp A., Krasowicz G. (1989). Kwestionariusz do badania poczucia kontroli młodzieży dorastającej. W: R.Ł. Drwal (red.), Techniki kwestionariuszowe w diagnostyce psychologicznej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wyd. UMCS, 39-61.
Mercer S.H., Nellis L.M., Martinez R.S., Kirk M. (2011). Supporting the students most in need: Academic self-efficacy and perceived teacher support in relation to within-year academic growth. Journal of School Psychology, 49, 323-338.
Palak Z., Bartkowicz Z. (red.) (2004). Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wyd. UMCS.
Poznaniak W. (2008). O różnych obliczach wsparcia emocjonalnego raz jeszcze. W: J. Brzeziński, L. Cierpiałowska (red.), Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 396-414.
Raviv A., Raviv A., Reisel E. (1990). Teachers and students: Two different perspectives?! Measuring social climate in the classroom. American Educational Research Journal, 27, 141-157.
Ryan A.M., Patrick H. (2001). The classroom social environment and changes in adolescents’s motivation and engagement during middle school. American Educational Research Journal, 38, 437-460.
Sęk H. (red.) (1991). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Sęk H., Cieślak R. (red.) (2005). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Stringhini S., Berkman L., Dugravot A., Ferrie J.E., Marmot M., Kivimaki M., Singh-Manoux A. (2012). Socioeconomic status, structural and functional measures of social support, and mortality. The British Whitehall II Cohort Study, 1985-2009. American Journal of Epidemiology, 175, 1275-1283.
Wyczesany J., Gajdzica Z. (red.) (2005). Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.