School as the living environment and daily reality of a student – a theoretical analysis and empirical exemplification of the ways students perceive and evaluate school

Authors

  • Katarzyna Tomiczek University of Silesia in Katowice
  • Katarzyna Tomiczek University of Silesia in Katowice

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2014.01.13

Keywords:

young people, school, total institution, valorization of school, emotions released in school situations

Abstract

The authors of this paper present analyses of everyday school life as seen from the perspective of students who, due to an unprivileged position in as chool’s social structure(atotal institution), encounter various school situations. Providing students’ perspective on school everyday life, the present authors focus predominantly on the ways the examined individuals evaluate school as an institution (a total one), view its organizational structure and the conditions in which its fundamental functions are fulfilled (students’ cognitive and emotional associations related to everyday school life). As a result of the studies it was discovered that students view everyday school life as unbearable, hard and unsatisfactory, and consequently they adopt such attitudes as withdrawal or escape. School is perceived as the environment that favours “obligation” rather than an “option”. The research results also reveal a strong tendency among the subjects towards negative and ambivalent valorization, and a very low level of positive valorization. Analysis of the students’emotions related to school every day life indicated that negative emotions prevail over positive ones, and the examined individuals tend to display passive (destructive) emotions rather than the ones which stimulate them to take action (constructive emotions). The research results prove that school everyday life is extremely frustrating for students. Moreover, it engenders such attitudes as helplessness (feigned adaptation) and passivity, which the students adopt in response to highly unacceptable school situations which evoke frustration; and fails to motivate them to take actions aimed at reshaping school.

References

Bielska E. (2002). Fenomenologiczne oraz funkcjonalistyczne konteksty codzienności a koncepcja kreatywności jako postulat edukacyjny w sytuacji zmiany społecznej. W: A. Radziewicz-Winnicki (red.), Edukacja a życie codzienne (t. 1, s. 67-81). Katowice: Wyd. UŚ.

Bourdieu P., Passeron J-C. (1990). Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania. Tłum. E. Neyman. Warszawa: PWN.

Bulla B. (2009). Preferowane przez uczniów sposoby radzenia sobie z lękiem. Forum Nauczycieli, 1(32), s. 21-30.

Drożdżowicz L. (1999). Ogólna teoria systemów. W: B. deBarbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 9-17). Kraków: Wyd. UJ.

Dzięgielewska M. (1996). Kultura dnia codziennego a oświata dorosłych. Edukacja Dorosłych, 4, s. 71-74.

Dzięgielewska M. (2002). Teorie życia codziennego – poszukiwanie znaczeń. W: A. Radziewicz-Winnicki (red.), Edukacja a życie codzienne (t. 1, s. 31-39). Katowice: Wyd. UŚ.

Ferenz K. (2003). Szkoła w świecie codzienności dziecka. W: K. Ferenz (red.), Dziecko w codzienności szkolnej. Rocznik Lubuski, t. XXIX, część II. Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe, s. 15-27.

Ferenz K. (2003). Wstęp. W: K. Ferenz (red.), dziecko w codzienności szkolnej. Rocznik Lubuski, t. XXIX, część II. Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe, s. 7-12.

Garfinkel H. (2007). Studia z etnometodologii. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: PWN.

Goffman E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Garden City (NY): Doubleday and Anchor Books.

Goffman E. (1975). Charakterystyka instytucji totalnych. W: W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (wybór i tłum.), Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej (s. 150-176). Warszawa: PWN.

Goffman E. (1981). Człowiek w teatrze życia codziennego. Tłum. H. i P. Śpiewakowie. Warszawa: PIW.

Goffman E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Tłum. A. Dzierżyński, J. Tokarska-Bakir. Gdańsk: GWP.

Frąckowiak T. (1996). Selekcja szkolna okresu zmiany rozwojowej. O potrzebie odnowienia egalitaryzmu oświatowego. W: J. Żebrowski (red.), Edukacja w społeczeństwie obywatelskim i system wartości. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe.

Karkowska M., Czarnecka W. (2000). Przemoc w szkole. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kozielecki J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna. Warszawa: PWN.

Kozielecki J. (1997). Transgresja i kultura. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.

Kozielecki J. (2007). Transgresjonizm. W: T. Pilch (red.) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (t. 6). Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”.

Kruszewski K. (2002). Od tłumacza. W: D. Tuohy, Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi. Tłum. K. Kruszewski. Warszawa: PWN.

McWhirter J.J., McWhirter B.T., McWhirter A.M., Hawley McWhirter E. (2001). Zagrożona młodzież. Tłum. H. Grzegołowska-Klarkowska, A. Basaj. Warszawa: PARPA.

Merton R.K. (1982). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Tłum. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski. Warszawa: PWN.

Michalczyk T. (2009). Nierówności społeczne a selekcje szkolne. W: K. Krzyżanowska (red.), Społeczne uwarunkowania obszarów wiejskich (s. 99-114). Warszawa: SGGW.

Moos R.H. (1975). Evaluating correctional and community settings. New York-London-Sydney-Toronto: John Wiley&Sons.

Nosowski Z. (1992). Karla Rahnera teologia codzienności. Studia Theologica Varsaviensia, 2 (30), s. 89-119.

Schoenebeck H. (1999). Po tamtej stronie wychowania. Życie w wolności od psychicznej przemocy. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Schütz A. (1967). The phenomenology of the social World. (IL): Northwestern University Press.

Schütz A. (1984). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W: E. Mokrzycki (wybór), Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej. Tłum. D. Lachowska (t. 1, s. 137-192). Warszawa: PIW.

Schütz A. (2005). Świat społeczny i teoria działania społecznego. W: P. Sztompka, M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury. Tłum. P. Sztompka (s. 64-70). Kraków: „Znak”.

Schwarz H., Jacobs J. (1979). Qualitative sociology: a method to the madness. W: The Free Press.

Sulima R. (2000). Antropologia codzienności. Kraków: Wyd. UJ.

Śliwerski, B. (1998). Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Tryjarska B. (2000). Rodzina w ujęciu systemowym. W: E. Milewska, A. Szymanowska (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych (s. 7-21). Warszawa: CMPPP MEN.

Waldenfels B. (1993). Pogardzana doxa. Husserl i trwający kryzys zachodniego rozumu. W: Z. Krasnodębski, K. Nellen (wybór i wstęp), Świat przeżywany: fenomenologia i nauki społeczne. Tłum. D. Lachowska (s. 105-127). Warszawa: PIW.

Downloads

Published

2014-08-25

Issue

Section

Research

How to Cite

School as the living environment and daily reality of a student – a theoretical analysis and empirical exemplification of the ways students perceive and evaluate school. (2014). Pedagogical Review, 1, 169-188. https://doi.org/10.34767/PP.2014.01.13