Global competence at school

Authors

  • Urszula Dernowska The Maria Grzegorzewska University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2013.02.02

Keywords:

: didactics, cultural competence, curriculum, education, global competence, globalization, others

Abstract

The author, inspired by the Powells’ didactic experiences, attempts to identify circumstances in which students acquire global competence. Global competence is the ability to interact effectively with “others”, with people who hold different values, make different senses and meanings. The author defines both global competence, as well as cultural competence, from many points of view,analyzes who the others are, and finally concentrates on school as a place where cultural and learning diversity offers the potential for rich and dynamic interaction, and where students come to know themselves, their own culture and“others”, together with what they bring to class, school and social reality.

References

Bauman Z. (2000). Globalizacja. Tłum. E. Klekot. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Bauman Z. (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Tłum. P. Poniatowska, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Burszta W. J. (1995). Postkolonializm i dekolonizacja umysłu. W: T. Szkudlarek (red.) Różnica, tożsamość, edukacja. Szkice z pogranicza. Kraków: Impuls.

Delors J. (1998). Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Tłum. W. Rabczuk, Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.

Dernowska U. (w przygotowaniu). Edukacja spersonalizowana we współczesnej szkole. „Kwartalnik Pedagogiczny”.

Doliński D. (2001). Tożsamość społeczna jako generator stereotypowych sądów o innych. W: M. Kofta, A. Jasińska-Kania (red.) Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dzwonkowska D. (2012). Rola wartości w edukacji globalnej. W: H. Ciążela, W. Tyburski (red.) Odpowiedzialność globalna i edukacja globalna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Gara J. (2008). Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Giroux H. A. (1994). Wobec wyzwań tożsamości i różnicy. Tłum. L. Witkowski. W: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.) Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań — Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Kapuściński R. (2004), Podróże z Herodotem. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Kofta M., Jasińska-Kania A. (red.) (2001). Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Lévinas E. (1991). Etyka i nieskończony. Tłum. B. Opolska-Kokoszka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.

Lévinas E. (1998). Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Tłum. M. Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nikitorowicz J. (2005). Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ornstein A. C., Hunkins F. P. (1998). Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka. Tłum. K. Kruszewski. Warszawa: WSiP.

Powell W., Kusuma-Powell O. (2011). How to Teach Now. Five Keys to Personalized Learning in the Global Classroom. Alexandria: ASCD.

Rusaczyk M. (2008). Szkolna płaszczyzna stygmatyzacji mniejszości etnicznych — problem edukacji. W: E. Czykwin, M. Rusaczyk (red.) Gorsi — Inni. Badania. Białystok: Trans Humana.

Skarga B. (2004). Ślad i obecność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stachyra R. (1992). Stosunek do inności. Sondaż wśród licealistów. W: B. Karolczak-Biernacka (red.) Tolerancja. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.

Tłuściak-Deliowska A. (w druku). Dystans społeczny wobec innych: analiza postaw młodzieży wobec wybranych grup narodowo-etnicznych. „Człowiek — Niepełnosprawność — Społeczeństwo”.

Weigl B. (2008). Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży — istota zjawiska i przesłanki zmian. W: P. Dziliński (red.) Edukacja przeciw dyskryminacji. Warszawa: Stowarzyszenie Vox Humana.

Winitzky N. (1994). Klasy wielokulturowe i klasy integrujące. Tłum. K. Kruszewski. W: R. I. Arends, Uczymy się nauczać. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Wolk R. A. (2011). Wasting Minds. Alexandria: ASCD.

Zhao Y. (2009). Catching up or Leading the Way: American Education in the Age of Globalization. Alexandria: ASCD.

Downloads

Published

2014-07-14

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite