Students' financial situation, commitment, self-efficacy in learning and the compulsion to study

Authors

  • Bartosz Atroszko PrePost Consulting
  • Paweł Atroszko University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2013.02.04

Keywords:

andragogy, knowledge based economy, learning compulsion, learning self-efficacy, material situation, work addiction, learning involment

Abstract

Currently, one of the major problems of the society is work addiction, which is related to higher levels of stress, physical illnesses and psychological symptoms, as well as to problems in social relationships. it was hypothesized that negative socioeconomic situation may be associated with the development of compulsion to study among students. The data gathered in the survey among 1359 students were used to perform regression analyses. They demonstrated that aspects of the quality of life related to material situation are a significant moderator of the relationship between both learning involvement and learning self-efficacy and the compulsion to learn.

References

Adler N.E., Ostrove J.M. (1999). Socioeconomic Status and Health: What We Know and What We Don’t. W: N. E. Adler, M. G. Marmot, B. S. McEwen and J. Stewart (red.) Annals of New York Academy of Sciences, Volume 896: Socioeconomic Status and Health in Industrial Nations: Social, Psychological, and Biological Pathways (s. 3-15). New York: The New York Academy of Sciences.

Aguinis H., Beaty J. C., Boik R. J., Pierce C. A. (2005). Effect Size and Power in Assessing Moderating Effects of Categorical Variables Using Multiple Regression: A 30-Year Review: Journal of Applied Psychology, 90, 1, s. 94-107.

Atroszko P. (2009). Osobowościowe korelaty wysokiego i niskiego pracoholizmu hiszpańskich studentów i osób czynnych zawodowo. Niepublikowana praca magisterska. Uniwersytet Gdański.

Atroszko P. (2010). Uzależnienie od pracy — wynik „słabej woli” czy potrzeba doskonałości. Studia Psychologica, 10, s. 179-194.

Atroszko P. (2011). Uzależnienie od pracy jako zakłócenie równowagi między pracą a czasem wolnym. W: J. Osiński (red.) Praca, społeczeństwo, gospodarka. Między polityką a rynkiem (s. 17-29). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Atroszko P. (2012). Research on Behavioural Addictions: Work Addiction. W: M. Baranowska-Szczepańska, M. Gołaszewski (red.) Modern Research Trends of Young Scientists: Current Status, Problems and Prospects (s. 11-24). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług.

Atroszko P. (2013, 20 kwietnia). Uzależnienia od uczenia się — związek między czynnikami ryzyka, komponentami uzależnienia oraz depresyjnością. The Third International Postgraduate Conference Psychological Research Method Toolkit, Ciążeń, Polska. Referat zaprezentowany na konferencji.

Atroszko P. (2013). Zachowania i postawy studentów związane z uczeniem się a determinanty rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. W: J. Osiński, M. Pachocka (red.) Zmieniający się świat. Perspektywa demograficzna, społeczna i gospodarcza (s. 185-197). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.

Atroszko P. (2014). Developing Brief Scales for Educational Research: Reliability of Single-Item Self-Report Measures of Learning Engagement and Exam Stress. Proceedings of International Scientific Conference for Ph.D. students of EU countries. Londyn: Sciemcee Publishing, s. 172-175.

Borowicz R. (2000). Nierówności społeczne w dostępie do wykształcenia. Casus Suwalszczyzny. Olecko: Wszechnica Mazurska w Olecku.

Coley R. J. (2002). An uneven start: Indicators of inequality in school readiness. Princeton, NJ: Educational Testing Service.

Faul F., Erdfelder E., Lang A.G., Buchner A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39, 2, s. 175-191.

Jaracz K., Kalfoss M., Górna K., Baczyk G. (2006). Quality of life in Polish respondents: psychometric properties of the Polish WHOQOL-Bref. Scandinavian Journal of Caring Science, 20, 3, s. 251-260.

Kwieciński Z. (2002). Wykluczanie. Wydanie drugie poszerzone, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Morgan P. L., Farkas G., Hillemeier M. M., Maczuga S. (1996). Risk factors for learning-related behavior problems at 24 months of age: Population-based estimates. Journal of Abnormal Child Psychology, 37, s. 401-413.

OECD. (1996). The Knowledge-Based Economy, Paris.

THE WHOQOL GROUP. (1998). Development of the WHOQOL — Bref quality of life assessment. Psychological Medicine, 28, s. 551-558.

Downloads

Published

2014-07-14

Issue

Section

Research

How to Cite

Students’ financial situation, commitment, self-efficacy in learning and the compulsion to study. (2014). Pedagogical Review, 2, 45-53. https://doi.org/10.34767/PP.2013.02.04