Collisions: ”taming” the difference by contemporary art
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2013.02.07Keywords:
theory of aesthetic education, contemporary art, difference, education, education through art, otherAbstract
Contemporary art is an important partner for education in the discussion on various problems of the contemporary world and the knowledge of a man. One of the themes that connects both of the above areas of interest of contemporary artists and educators, is the difference. The article presents selected artistic projects that are part of the educational acceptance of difference as a new educational standard. Contemporary art, exposing differences, asks a question whether the difference is a threat tous, or a creative potential. What are we like towards the others? do we recognize their subjectivity? do we exclude them, take their voice away? Analyzing the selected art projects from the perspective of education (based on the assumptions of the theory of aesthetic education), we will out line their educational potential, thanks to which art and education will be able to jointly take part in the discussion about the relationship ”difference-education-inclusion”.
References
Bernatowicz P.(2009).Pałką minaretu. Arteon,nr 8(112), s.9.
Deleuze G., Felix G. (2000). Co to jest filozofia? Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Dotleniacz (2010). Obieg, nr 1-2 (81-82). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Gdula M. (2011). Dwie sztuki krytyczne. W: Żmijewski. Przewodnik krytyki politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 27-39.
Kozerska M. (2009). Minaret w Poznaniu, Arteon, nr 8 (112), s. 6-8.
Mouffe CH. (2005). Paradoks demokracji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Raczyńska M. (2010). Czasem nic się nie dzieje, czasem coś się wydarza, W: Rajkowska. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 214-220.
Rajkowska J. (2008). Recepta na zniknięcie. W: A. Żmijewski, Drżące ciała. Rozmowy z artystami. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 296-306.
Rajkowska J. (2010). Sztuka publicznej możliwości. W: Rajkowska. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 234-257.
Suchodolski B., Wojnar I. (1972). Nasza współczesność a wychowanie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Sulima R. (2010). Artyści nie wytyczają dziś dróg, oni stają na naszej drodze. W: Rajkowska. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 183-203.
Szreder K. (2010). Sztuka publiczności. W: Dotleniacz, Obieg, nr 1-2 (81-82). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, s. 144-153.
Tatarkiewicz W. (1962). Historia estetyki. Wrocław — Warszawa — Kraków: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.
Wojnar I. (1976). Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Wojnar I. (1984). Sztuka jako „podręcznik życia”. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Żmijewski A. (2008). Drżące ciała. Rozmowy z artystami. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Żmijewski A. (2011). Demokracje. W: Żmijewski. Przewodnik krytyki politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 137-153.
Żwirblis K., Pietrzak A. (red.) (1999). Parteitag, Katalog wystawy. Katowice: Galeria Sztuki Współczesnej BWA.