Analysis of children's art works from the perspective of the classic perception of beauty

Authors

  • Iwona Cierkosz University of Silesia in Katowice

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2013.02.08

Keywords:

art education, analysis, art work, beauty, children’s art works, the classical theory of beauty

Abstract

The main purpose of the presented considerations is to show the features of a child’s creation, referring to The Great Theory of Beauty, the main determinants of which are: proportion, symmetry, harmony and order.The analysis is an attempt to answer the question if children creating their unhampered art works aim at the original canon of beauty, the knowledge of which is the basis of all artistic projects. The considerations are preceded by a short introduction, mainly including the phenomenon of a definitional polyphony of the concept of beauty, as well as the analyzed and presented essence of the problem. The first chapter of this work is an attempt to show the main determinants of the classical theory of beauty, with a general, although necessary justification of these considerations. The next chapter should be considered as the real analysis of children’s selected art works including the basic categories. The third chapter is the summary of the presented analysis.

References

Alpatow M. (1968). Historia sztuki 1. Starożytność. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.

Dantini M. (2007). Sztuka współczesna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Dziamski G. (1988). Szkice o nowej sztuce. Warszawa: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.

Eco U. (2012). Historia piękna. Poznań: dom Wydawniczy REBIS.

Estreicher K. (1984). Historia sztuki w zarysie. Warszawa-Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Gloton R., Clero C. (1988). Twórcza aktywność dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Hauser A. (1974). Społeczna historia sztuki i literatury. Tom 1 i 2. Warszawa: Państwowy instytut Wydawniczy.

Jankowski D. (red.) (1996). Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Lowenfeld V., Brittain W.L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Ludwicka A., Kardos M. (2004). Perspektywa wg Strzemińskiego. Zapis referatu wygłoszonego w ramach XXXII Szkoły Matematyki Poglądowej „Konstrukcje”, Warszawa.

Nietzsche F. (2010). Narodziny Tragedyii, czyli hellenizm i pesymizm, łódź-Wrocław: Nietzsche Seminarium.

Szuman S. (1962). O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Zwolińska K., Malicki Z. (1999). Słownik terminów plastycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Downloads

Published

2014-07-14

Issue

Section

Research

How to Cite

Analysis of children’s art works from the perspective of the classic perception of beauty. (2014). Pedagogical Review, 2, 85-97. https://doi.org/10.34767/PP.2013.02.08