The ideal of education in Poland in the years 1945-1949 in journalism of New School

Authors

  • Martyna Klaus University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2013.01.06

Keywords:

history of education, communism, education, educator, the ideal of education, New School, the People’s Republic of Poland

Abstract

This article looks closely at issues related to the evolution of the ideal of education in the Polish post-war reality, aiming towards communism. The ideal, which is the subject of consideration, was based on guidelines imported from beyond the eastern border, from the Soviet Union. The author analyzes the selected articles (concerning education in whole or in part) which appeared between 1945 and 1949 in the journal entitled New School. New School in that time was one of the key reading for educators, thus it was frequently used for propaganda purposes.

References

Bober S. (2011). Walka o dusze dzieci i młodzieży: w pierwszym dwudziestoleciu Polski Ludowej. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Brodala M. (2001). Przebudować człowieka. Komunistyczne wysiłki zmiany mentalności. Warszawa: „Trio”.

Chylińska H. (1976). Z dyskusji pedagogów nad ideałem wychowawczym w okresie rewolucji społecznej w Polsce (1944-1948). Rozprawy z Dziejów Oświaty, 19, s. 223-252.

Czarniewicz M. (1949). O wychowaniu socjalistycznym. Nowa Szkoła, 10, s. 1-9.

Jasińska A., Siemieńska R. (1978). Wzorce osobowe socjalizmu. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Jędraszko C. (1945). Wychowanie młodego pokolenia dla demokracji. Nowa Szkoła, 4-5, s. 27-33.

Kula M. (red.) (2001). Przebudować człowieka: komunistyczne wysiłki zmiany mentalności: szkice. Warszawa: TRIO.

Kurdybacha Ł. (1948). Ideał wychowawczy w rozwoju dziejowym. Kraków: Czytelnik.

Łempicki S. (1937). Polski ideał wychowawczy. Lwów – Warszawa: Książnica – Atlas.

Mauersberg S. (1974). Reforma szkolnictwa w Polsce w latach 1944-1948. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Mazur M. (2009). O człowieku tendencyjnym… Obraz nowego człowieka w propagandzie komunistycznej w okresie Polski Ludowej i PRL 1944-1956. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.

Męczkowska T. (1946). Zagadnienia wychowawcze. Nasza Szkoła, 3, s. 15-25.

Moraczewska B. (2010). Szkolnictwo polskie w latach 1945-1975 z uwzględnieniem miasta Włocławka. Włocławek: Państwowa Wyższa Szkoła we Włocławku.

Mysłakowski Z. (1948). Spór kompetencyjny o wychowanie. Nowa Szkoła, 5-6, s. 1-20.

Ossowska M. (1945). Wzór obywatela jako wytyczna wychowania. Nasza Szkoła, 4-5, s. 11-27.

Pieter J. (1945). Ideał wychowawczy nowej szkoły – człowiek uspołeczniony. Nowa Szkoła, 4-5, s. 1-11.

Pieter J. (1945). Wychowanie ludzi uspołecznionych. Nowa Szkoła, 7, s. 16-28.

Pieter J. (1948). Technika i organizacja wychowania uspołeczniającego. Nowa Szkoła, 7-8, s. 8-26.

Pomykało W. (1977). Kształtowanie ideału wychowawczego w PRL w latach 1944-1976. Warszawa: Książka i Wiedza.

Skrzeszewski S. (1947). Przemówienie (radiowe) do nauczycielstwa z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego wygłoszone dnia 3 września 1947 roku. Nowa Szkoła, 2-3, s. 1-5.

Skrzeszewski S. (1949). Przemówienie Ministra Oświaty dra Stanisława Skrzeszewskiego. Nowa Szkoła, 5-6, 73-74.

Wojeński T. (1947). Wychowanie – moralność – polityka. Nowa Szkoła, 4-5, s. 1-7.

Wycech C. (1946). Nasze zadania. Przemówienie Ministra Oświaty, ob. Czesława Wycecha, wygłoszone na Konferencji Kuratorów dnia 19 grudnia 1945 roku. Nasza Szkoła, 1-2, s. 1-7.

Zarzycki J. (1949). Przemówienie Janusza Zarzyckiego, przewodniczącego Zarządu Głównego Związku Młodzieży Polskiej na Kongresie Zjednoczeniowym. Nowa Szkoła, 5-6, s. 97-104.

Downloads

Published

2014-07-09

Issue

Section

Research

How to Cite

The ideal of education in Poland in the years 1945-1949 in journalism of New School. (2014). Pedagogical Review, 1, 77-86. https://doi.org/10.34767/PP.2013.01.06