Conservative and innovative thinking about the child in parental handbooks from the Second Republic

Authors

  • Agnieszka Małek UG, Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2012.01.15

Abstract

During the time of Second Polish Republic over a hundred guide books for parents were published. They represented two distinct trends of thinking about child-conservative and innovative. The first one presented the child as being “incomplete”, “immature”, only pretending to become a valuable person-adult. The main purpose of upbringing was the morality and discipline was regarded as an effective means to achieve it. The second trend, derived from the ideas of the New Education Movement presented a radically different way of understanding the child and childhood. The specificity of distinct psychic structure and dynamics of child development were considered. Childhood has become a valuable time, the child has gained the right to live the present.

References

Adamski J.S. (1918). W imię ojczyzny Polskim rodzinom). Poznań: Wyd. Księgarnia Św. Wojciecha.

Berthier J. (1928). Matka według serca bożego, czyli obowiązki matki chrześcijańskiej. Górka Klasztorna: Nakładem XX Misjonarzy Św. Rodziny.

Borowski M. (1918). Ogólne zarysy wychowania narodowego. Warszawa: Wyd. M. Arcta.

Borudzka W. (brw.). Kalendarz dziecka i matki na lata 1929 i 1930. Warszawa: Towarzystwo Wydawnicze Bluszcz.

Brodowski F., Brodowska T. (1925). Kobieta w rodzinie. Szkic moralności praktycznej naszych matek. Warszawa: Wyd. Gebethnera i Wolffa.

Bross S. (1935). Miłość, małżeństwo, rodzina. Poznań: Nakładem Naczelnego Instytutu Akcji Katolickiej.

Chmaj L. (1962). Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku (s. 12). Warszawa: PZWS.

Chmieleńska I. (1936). Kara w wychowaniu. Warszawa: Wyd. Polskiego Towarzystwa Higienicznego w Warszawie.

Dąbrowski P. (1933). Wychowanie dzieci i młodzieży. W: S. Łempicki (red.) Encyklopedia wychowania. T. 1. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Demolins E. (1900). Nowe wychowanie. Warszawa: Wyd. E. Wende i S-ka.

Foerster F. (1909). Wychowanie człowieka. Warszawa: Gebethner i Wolff.

Głosy Katolickie rocznik XXXII nr 384 (1932). Jak wychowywać? Kraków: Wyd. Księży Jezuitów.

Grzędzielska M. (1938). O wychowaniu dziewcząt. Lwów: Lwowska Biblioteczka Pedagogiczna.

Henderson C.H. (1925). Nowe wychowanie. Warszawa: Wyd. Gebethnera i Wolffa.

Hilgenheger N. (1999). Johann Friedrich Herbart (1776-1841). Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, s. 11-12.

Jakubiak K. (2000). Edukacja rodziców w polskiej refleksji i praktyce pedagogicznej XIX i XX wieku – do 1939 roku. W: K. Jakubiak, A. Winiarz (red.) Wychowanie w rodzinie polskiej od schyłku XVIII do połowy XX wieku. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane WSP.

James W. (1922). Pogadanki psychologiczne. Warszawa: Wyd. Arct M.

Key E. (1928). Stulecie dziecka. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Klimowicz T. (1936). Jak się rozwija psychika dziecka? Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kmiecik I. (1928). Praktyczne wskazówki o wychowaniu dziecka: książka dla rodziców i wychowawców. Lwów: Wyd. Klasztor Braci Mniejszych.

Korczak J. (1929). Jak kochać dziecko: internat, kolonie letnie. Warszawa: Wyd. Mortkiewicz.

Marciszewska-Posadzowa S. (1937). Matka. Fundamenty wychowania moralnego. Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha.

Pabst A. (1919 ). Wychowanie praktyczne. Warszawa: Druk „Rola”.

Plater-Zyberkówna C. (1903). Kilka myśli o wychowaniu w rodzinie. Warszawa: Druk Piotra Laskauera i S-ki.

Rondthaler A. (1930). Czego szkoła oczekuje od rodziców. Lwów- Warszawa: Książnica- Atlas.

Sobczak, J. (1998). Nowe Wychowanie w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1928-1939). Bydgoszcz: WSP.

Studencki S. M. (1933). Jak obserwować dzieci: metodyka i program obserwacji systematycznych oraz wskazówki dla nauczycieli, rodziców i wychowawców. Warszawa: Wyd. Nasza Księgarnia.

Sully J. (1905). Psychologia wychowawcza. Warszawa: Nakładem Księgarni Naukowej.

Sully J. (1926). Dusza dziecka. Warszawa: Wyd. Księgarnia J. Lisowskiej.

Szczepska- Pustkowska M. (2011). Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji) (s. 65-66, 70, 98). Kraków: Impuls.

Downloads

Published

2012-06-15

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Conservative and innovative thinking about the child in parental handbooks from the Second Republic. (2012). Pedagogical Review, 1, 213-223. https://doi.org/10.34767/PP.2012.01.15