Children’s World as Reflected in Their Statements Published in the Magazine “Płomyczek” of the Time of People’s Republic of Poland
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2012.01.18Abstract
Płomyczek of the time of the People’s Republic of Poland as a magazine for children was used as an educational aid, also in carrying out of the then ideological and educational programmes. In the 1960s, the 1970s and the 1980s through its developed correspondence section Płomyczek was to provide its readers with children’s description of the reality. However, it was not by chance that it happened to be identical with the world that the adults wanted to show to their children. The fact that the letters were written by children was to legitimize their contents for boys and girls who were reading them. Children’ letters to Płomyczek without no doubt show that their troubles and interests remain the same. They are fascinated by the surrounding world, want to learn all about their families, region, natural environment, history. On the other hand, children’s statements make it possible to read the image of the official culture of those days.
References
Aleksandrzak S. (1958). List w sprawie... listów. Życie Szkoły, 5, s. 13-15.
Aleksandrzak S. (1964a). Niektóre zagadnienia czytelnictwa dzieci w świetle ich własnych wypowiedzi. Ruch Pedagogiczny, 2, s. 81-97.
Aleksandrzak S. (1964b). Czasopismo i książka dziecięca w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Ruch Pedagogiczny, nr 2, s. 102-107.
Aleksandrzak S. (1965). Niektóre problemy czasopisma w szkole. Życie Szkoły, 4, s. 20-24.
Bańkowska A. (1963). Pół miliona „Płomyczków” – rozmowa ze Stanisławem Aleksandrzakiem redaktorem naczelnym dwutygodnika „Płomyczek”. Poradnik Bibliotekarza, 4, s. 83-86.
Brodala M. (2001) Propaganda dla najmłodszych w latach 1948-1956. Instrument stalinowskiego wychowania. W: M. Brodala, A. Lisiecka, T. Ruzikowski, Przebudować czlowieka. Komunistyczne wysiłki zmiany mentalności. Warszawa: Wydawnictwo TRIO, s. 15-202.
Bzdęga M. (1965). Program o książce i czasopiśmie dziecięcym. Życie Szkoły, 4, s. 34-36.
Dymara B. (2001). O istocie i cechach dziecięcości. W: D. Kornas-Biela (red.) Oblicza dzieciństwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 343-359.
Groniowska B. (1946). Jak korzystać z czasopism. Dzieci i Wychowawca, 3-4, s. 36-38.
Kosiński K. (2004). Pamiętnikarstwo konkursowe jako źródło historyczne. W: Polska 1944/45-1989. Studia i materiały. T. 6: Warsztat badawczy. Warszawa: IH PAN, s. 133-145.
Muszyński H., Dudzikowa M. (1975). Praca wychowawcza w toku nauczania. Warszawa – Poznań: PWN.
Płomyczek (rubryki: O czym dzieci piszą, Nasze listy, Nasze listy – nasze sprawy)
Powierża S. (1958). Z naszych doświadczeń: „Płomyczek”. Życie Szkoły, 4, s. 19-21.
Rogoż M. (2009). Czasopisma dla dzieci i młodzieży Instytutu Wydawniczego „Nasza Księgarnia” w latach 1945-1989. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Smolińska-Theiss B. (2000). Dzieciństwo w Polsce. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, s. 3-27.
Sokół Z. (1996). Prasa dziecięco-młodzieżowa w Polsce po roku 1980. Poradnik Bibliotekarza, 6, s. 3-7.
Szacka B. (2005). Wstęp. W: B. Szacka z zespołem, Polska dziecięca. Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, s. 9-20.
Waksmund R. (1982). Periodyki dziecięce w systemie prasy. Propozycje metodologiczne do badań nad czasopiśmiennictwem dla dzieci i młodzieży. Litteraria t. 14, s. 149-162.