The model of teaching pedagogical subjects in teacher’s training high schools in 1944-1970
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2011.02.04Abstract
The article has presented the model of teaching pedagogical subjects in teacher’s training high schools, which were the basic forms of education for the candidates for primary school teachers during the 25 years of the Polish People’s Republic. The pedagogical subjects underlined the strong specification of these schools. Together with general, artistic and technical education, as well as the teacher’s practice, they played a decisive role in preparing future teachers to perform their job. The thorough knowledge of these subjects was demanded from all the graduated. In the article it was proved that the teacher’s training high school graduates were equipped with a thorough knowledge of psychology, as well as theory and history of education, although, especially in 1949-1956, this knowledge was not free from ideological contents. It should be stressed that the final shape of the educational programme in the second half of the 50’s and in the 60’s was given by the outstanding pedagogue and historian of education, Bohdan Suchodolski. The syllabus implemented by him was highly original and worth recognition.
References
Albert A. (1995). Najnowsza historia Polski 1914-1993. Warszawa: Świat Książki.
Archiwum Akt Nowych w Warszawie Ministerstwo Oświaty w Warszawie, 1944, 1945-1966, sygn. 1618; sygn. 2548; sygn. 2553; sygn. 4623; sygn. 4624; sygn. 4267; sygn. 4268.
Archiwum Akt Nowych, Akta Żanny Kormanowej, 1900-1988, sygn. 255.
Archiwum Akt Nowych, Centralny Ośrodek Doskonalenia Kadr Oświatowych w Warszawie 1949-1950. 1951-1958 (dalej CODKO w Warszawie), sygn. 18; sygn. I/53, t. 1.
Archiwum Państwowe w Katowicach, Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach, 1948, 1953-1973, sygn. 1258.
Archiwum Państwowe w Piotrkowie Trybunalskim oddz. w Tomaszowie Mazowieckim, Liceum Pedagogiczne w Tomaszowie Mazowieckim, sygn. 6.
Archiwum Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego, Wydział Pedagogiczny (Wydz. Pedag.), sygn. 720 bp; sygn. 721.
Brzozowski M. (1962). Czy program przedmiotów pedagogicznych jest realny. Głos Nauczycielski, nr 16. s. 1.
Chmielewski W. J. (2006). Kształcenie nauczycieli w okresie ideologizacji szkolnictwa. Warszawa: Neriton.
Czapel J. (1962). Jeszcze o programie przedmiotów. Głos Nauczycielski, nr 20, s. 1.
Dobosiewicz S. (1971). Reforma szkoły podstawowej. Warszawa: Książka i Wiedza.
Dobrowolski S., Nowacki T. (1966). Szkoły eksperymentalne w Polsce 1900-1964. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Dziennik Urzędowy Kuratorium Okręgu Szkolnego Śląskiego (1946), nr 1-2. s. 31-33.
Filipek J. (1958). Jeszcze o programie przedmiotów pedagogicznych. Głos Nauczycielski, nr 12, s. 5.
Gurycka A. (1955). Nowy program psychologii w klasie III. Głos Nauczycielski, nr 46, s. 3.
Instrukcja programowa dla liceów pedagogicznych na rok szkolny 1955/56. Pedagogika. Metodyka nauczania początkowego. Praktyka pedagogiczna. Psychologia (1955). Warszawa: PZWS.
Instrukcja programowa dla liceów pedagogicznych na rok szkolny 1956/57. Przedmioty pedagogiczne. Pedagogika – Metodyka nauczania początkowego – Praktyka pedagogiczna – Psychologia (1956). Warszawa: PZWS.
Instrukcja programowa dla liceów pedagogicznych na rok szkolny 1957/58. Przedmioty pedagogiczne. Pedagogika. Metodyka nauczania początkowego. Psychologia. Logika. Higiena Szkolna (1957). Warszawa: PZWS.
Komisja Programowa Przedmiotów Pedagogicznych, Integralny program pedagogiki i zdławienie krytyki (1958). Głos Nauczycielski, nr 12. s. 5.
Krawcewicz S. (1970). Zawód nauczyciela. Z badań nad doskonaleniem i samokształceniem. Warszawa: Książka i Wiedza.
Kulpa J. (1962). Struktura programów przedmiotów pedagogicznych w zakładach kształcenia nauczycieli szkół podstawowych. Ruch Pedagogiczny, nr 3, s. 79.
Liceum Pedagogiczne. Program przedmiotów pedagogicznych. I wariant (1958). Warszawa: PZWS.
Majorek Cz. (2004). Systemy nauczania historii. W: J. Maternicki (red.) Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów (s. 358-360). Warszawa: JUKA.
Michalski S., Praca naukowo-badawcza nauczyciela w II Rzeczypospolitej (1994). Poznań: WN UAM.
Młynarczyk A. (2007). Edukacja historyczna w liceach pedagogicznych w latach 1944-1970. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. AŚ dr hab. Hanny Wójcik-Łagan, Kielce.
Młynarczyk-Tomczyk A. (2009). Edukacja historyczna w liceach pedagogicznych (1944-1970). Teoria i praktyka. Kielce: KTN.
Ogólnopolski Zjazd Oświatowy w Łodzi 18-23 czerwiec 1945, S. Świdwiński (red.), (1945). Warszawa: PZWS.
Program nauki (tymczasowy) w państwowym liceum pedagogicznym z polskim językiem nauczania (1938). Lwów: PWKS.
Program nauki w liceum pedagogicznym. Projekt. Przedmioty pedagogiczne (1950). Warszawa: PZWS.
Programy nauczania przedmiotów pedagogicznych w liceum pedagogicznym i w liceum pedagogicznym dla wychowawczyń przedszkoli (1961). Warszawa: PZWS.
Programy nauczania w liceum pedagogicznym i w liceum pedagogicznym dla wychowawczyń przedszkoli. Przedmioty pedagogiczne (1961). Warszawa: PZWS.
Ratuś B. (1974). Licea pedagogiczne w Polsce Ludowej (1944-1970). Działalność wychowawczo-dydaktyczna. Warszawa: PWN.
Słania M. (1963). Kształcenie pedagogiczne nauczycieli dla reformy szkolnej. Chowanna, z. 1, s. 52-53.
Słania M. (1965). Problem programu przedmiotów pedagogicznych i warunków jego realizacji w zakładach kształcenia nauczycieli, Chowanna, z. 2, s. 218.
Sośnicki K. (1958). Uwagi w związku z artykułem prof. B. Suchodolskiego. Głos Nauczycielski, nr 11, s. 3.
Sośnicki K. (1961). Zagadnienia założeń programu nauczania pedagogiki w liceach pedagogicznych. Ruch Pedagogiczny, nr 1, s. 30.
Stasierski S. (1961) Nowy program przedmiotów pedagogicznych w liceach i SN. Głos Nauczycielski, nr 43, s. 3,s. 1-2.
Suchodolski B. (1957). Uwagi o programie pedagogiki w liceach pedagogicznych, Kwartalnik Pedagogiczny, nr 4, s. 117, 119-120.
Tymczasowa instrukcja programowa dla liceów pedagogicznych. Przedmioty pedagogiczne. Pedagogika – Metodyka nauczania początkowego – Psychologia – Higiena Szkolna – Logika (1954). Zeszyt 1, Warszawa: PZWS.
Walczyna J. (1958). Eksperyment w liceach pedagogicznych. Głos Nauczycielski, nr 49, s. 3-4.
Walczyna J. (1962). Uwagi w sprawie programu przedmiotów pedagogicznych w liceach pedagogicznych i jego realizacji. Ruch Pedagogiczny, nr 2, s. 18-28.
Wójcik-Łagan H. (1999). Nauczyciele historii szkół średnich i powszechnych w latach 1918-1939 (s. 263). Kielce, WSP.
Zaborowski Z. (1956). Przeciw dogmatyzmowi i schematyzmowi w naukach pedagogicznych. Nowa Szkoła, nr 5, s. 527-532.
Zaborowski Z. (1958), Dwa warianty przedmiotów pedagogicznych. Nowa Szkoła, 1958, nr 10, s. 23-24.
Zarządzenie Kierownika Resortu Oświaty, z dnia 1 września 1944 r. w sprawie organizacji studiów nauczycielskich w roku szkolnym 1944-1945, Dziennik Urzędowy Resortu Oświaty (1944), nr 1-4, poz. 10, s. 13.