Teachers’ careers in the labyrinth of educational transformations

Authors

  • Hanna Kędzierska University of Warmia and Mazury in Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2011.02.05

Abstract

The socio-economic and educational changes which have occurred in recent twenty years caused important transformations in the way of understanding work and professionalism, also in the teaching profession. Both the new model of teachers’ professional development (from a trainee teacher to a honorary title of a professor of education) and the loss of the employment stability, resulted from the modernization of education and popularization of teachers’ education, establish new job paths, new career models. In the article I present the results of the biographical researches in which I undertook reconstruction of changes in teachers’ careers during modernization of the education system. The selected typology of careers enables not only to provide description of particular trajectories of teachers’ careers, but also to carry out analysis of wider processes which have influence on meanings teachers create about their work.

References

Bańka A. (2008). Otwartość na nowe formy doświadczania pracy i codzienności a procesy integracji osobowości. W: R. Gerlach (red.) Praca człowieka w XXI wieku. Bydgoszcz: WN UKW.

Domecka M., Mrozowicki A. (2008). Robotnicy i ludzie biznesu. Wzory karier zawodowych a zmiana społeczna w Polsce. Przegląd Socjologii Jakościowej, 1, s. 138- 149.

Domecka M. (2005). Praca jako doświadczenie biograficzne. W: E. Hałas, K.T. Konecki (red.) Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego. Warszawa: WN SCHOLAR.

Domecka M. (2010). Konstrukcja kariery, konstrukcja biografii, konstrukcja siebie. Narracje autobiograficzne ludzi biznesu. W: K.T. Konecki, A. Kacperczyk (red.) Procesy tożsamościowe. Symboliczno-interakcyjny wymiar konstruowania ładu i nieładu społecznego (s. 200-201). Łodź: WN UŁ.

Glaser B.G., Strauss A.L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.

Katra G. (2004). Metoda biograficzna i analiza narracji w badaniach nad planowaniem swojego życia. W: E. Dryll, A. Cierpka (red.) Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne (s. 169) Warszawa: WN. Instytutu Psychologii PAN.

Gołębniak B.D. (2008). Wyjście poza scjentystyczne i personalistyczne myślenie o „uczeniu się uczenia”. W: E. Filipiak (red.) Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: WN UKW.

Hajduk E. (2001). Kulturowe wyznaczniki biegu życia (s. 10, 69). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”.

Hałas E. (2001). Symbole w interakcji. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Hughes E. C. (1997). Careers. Qualitative Sociology, 20.

Hughes E. C. (1964). Men and Their Work. New York: Free Press.

Kędzierska H. (2009). Kulturowe wzory biografii profesji nauczycielskiej. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.) Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kwieciński Z. (2007). Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne. Wrocław: WN DSWE TWP.

Lewowicki T. (2007). Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa-Radom: Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.

Magala S. (2005). Cyzelowanie zawodowych ram osobowości. W: E. Hałas, K.T. Konecki (red.) Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego (s. 207). Warszawa WN SCHOLAR.

Marody M. (2000). Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości (s. 109). Warszawa: WN SCHOLAR.

Mizerek H. (1999). Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej. Między tradycjonalizmem a ponowoczesnością. Olsztyn: WN UWM.

Rokicka E. (1995). Wzory karier kierowniczych w gospodarce państwowej. Z badań nad ludnością dużego miasta. Łódź: WN UŁ.

Urbaniak-Zając D. (2009). O problemach towarzyszących badaniom jakościowym. Problemy Wczesnej Edukacji, 2.

Wagner I. (2005). Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 1, s. 22.

Downloads

Published

2011-12-21

Issue

Section

Research

How to Cite

Teachers’ careers in the labyrinth of educational transformations. (2011). Pedagogical Review, 2, 78-87. https://doi.org/10.34767/PP.2011.02.05