World’s picture in the era of global domination of the neoliberal ideology
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2010.02.01Abstract
In this article I will present the world’s picture in the era of global influence of the neoliberal ideology which is easy to notice specially in the sphere of: governmental functioning, civil society and educational policy. Neoliberal ideologists presented us with amazing vision of future when the global market will be unified and it will guaranteed the peaceful relationship between people. Unfortunately, how it will be showed on examples in this article, the world’s future vision is not so amazing. In the neoliberal ideology the most important thing is to adapt appropriate political and educational strategies which helps to produce reasonable, enterprising entities, who will be equipped with the capacity to calculate their own interest (profits and losses), specially in maximizing their profits. The entities will threat “the investments on their selves” as the form of capital, which will be the only marker of thei future existence.
References
Antoszewski A., Herbut R. (red.) (2002). Leksykon politologii. Wrocław: Atla 2.
Barber R. (2000). Dżihad kontra McŚwiat. Warszawa: Muza.
Barber R. (2008). Skonsumowani, jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Muza.
Bihr A. (2008). Nowomowa neoliberalna. Warszawa: Książka i Prasa.
Clarkson S., Lewis T. (1999). The contested state: Canada in the post-cold war, post-Keynesian, post-Fordist, post-National Era. W: L. Pal (red.) How Ottawa spends: 1999-2000 (s. 293-340). Toronto: Oxford University Press.
Doern G. B., Pal L. A., Tomlin W. (red.) (1996). Border crossings: the internalization of Canadian public policy. USA: Oxford University Press.
Dowbor L. (2009). Demokracja ekonomiczna. Warszawa: Książka i Prasa.
Dziubka K. (1992). Neoliberalizm. W: A. Antoszewski, R. Herbut, Leksykon politologii (s. 252). Wrocław: Atla 2.
Dziubka K., Szlachta B., Nijakowski L. M. (red.) (2008). Idee i ideologie we współczesnym świecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Freire P., Giroux H. A. (1993). Edukacja, polityka i ideologia. W: Z. Kwieciński (red.) Nieobecne dyskursy, cz. III. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika.
Gill S. (1996). Globalization, democratization and the politics of indifference. W: J. Mittelman (red.) Globalization: critical reflection. Boulder: Lynne Reinner.
Giroux H. A. (2004). The terror of neoliberalism. Boulder: Paradigm Publishers.
Harvey D. (2008). Neoliberalizm. Historia katastrofy. Warszawa: Książka i Prasa.
Lakes R. D. (2008). The neoliberal rhetoric of workforce readiness. Journal for Critical Education Policy Studies, 6, 1, s. 5-13.
Manzer R. (1985). Public policies and political development in Canada. Toronto: University of Toronto Press.
McBride S., Schields J. (1997). Dismantling a nation: the transition to corporate rule in Canada. Halifax: Fernwood Publisher.
Mokrzycki E. (2000). Nowa klasa średnia? W: P. Śpiewak (red.) Spór o Polskę 1989-1999. Wybór tekstów prasowych (s. 588-593). Warszawa: PWN.
Mumford L. (1966). The myth of the machine – technics and human development. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
Pal L. A. (2006). Beyond policy analysis, public issue management in turbulent time. Toronto: Nelson Thomson.
Paradowski R. (2006). Społeczeństwo obywatelskie a demokracja. W: B. Krauz-Mozer, P. Borowiec (red.) Czas społeczeństwa obywatelskiego, między teorią a praktyką (s. 123-133). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pietrzyk-Reeves D. (2006). Współczesny kształt idei społeczeństwa obywatelskiego. W: B. Krauz-Mozer, P. Borowiec (red.) Czas społeczeństwa obywatelskiego, między teorią a praktyką (s. 13-33). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Potulicka E. (1996). Nowa Prawica a edukacja, część 2. Poznań-Toruń: Edytor.
Potulicka E. (1997). Autonomia zarządzania szkołami w walce dyskursów. W: Z. Kwieciński (red.) Nieobecne dyskursy, cz. V. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika.
Potulicka E. (2005). Wolny rynek edukacyjny a zagrożenia dla edukacji. W: A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski, T. Szkudlarek (red.) Rynek i kultura neoliberalna a edukacja (s. 33-51). Kraków: Impuls.
Potulicka E. (2010). Hayek o edukacji. W: E. Potulicka, J. Rutkowiak. Neoliberalne uwikłania edukacji (s. 69-87). Kraków: Impuls.
Ranson S. (1997). Rynki czy demokracja dla edukacji. W: Z. Kwieciński (red.) Nieobecne dyskursy, cz. V. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika.
Sadurski W. (2000). Etos lewicy, etos liberalny. W: P. Śpiewak (red.) Spór o Polskę 1989-1999. Wybór tekstów prasowych (s. 240-243). Warszawa: PWN.
Sinha S. (2009). Projekt neoliberalny a możliwości społeczeństwa obywatelskiego. W: A. Saad-Filho, D. Johnston. Neoliberalizm przed trybunałem (s. 259-271). Warszawa: Książka i Prasa.
Wątroba W. (2009). Społeczeństwo konsumpcyjne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Zahorska M. (2002). Szkoła: między państwem, społeczeństwem a rynkiem. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.